Samtala med inspektören?
För ett tag sedan läste jag i en tråd här på korkortonline att det var bra att småprata med inspektören för att visa att man har kontroll på trafiksituationen. Min körlärare sa att inspektören inte pratar förutom när han/hon säger vart jag ska köra. Stämmer det? Han/hon frågar väl mycket också, typ vilken regel gäller här o.s.v? Jag skulle föredra att tala om för inspektören hur jag tänker när jag agerar. Ex. nu sänker jag farten och iakttar beredskap eftersom jag precis såg en skylt ”varning för nedsatt hörsel”. Det skulle jag dock inte behöva förklara, det förstår han ju. Men ex. när jag anpassar farten för det är skymd sikt och då väljer ex. 5an istället för att öka farten och gå från 4an - 6an, vill jag verkligen förklara mitt val för inspektören. Är rädd för att jag ska kugga för att inte köra miljövänligt då, miljövänligt är ju att snabbt komma upp i rätt hastighet och då hoppa över en växel, men det är samtidigt att ha så hög växel som möjligt och det har jag då. Men jag kommer inte upp i ”rätt” hastighet snabbt och hoppar över en växel. Rätt hastighet är ju en lägre eftersom det är skymd sikt, men vill ändå förklara för inspektören hur jag tänker. Men ska jag hålla tyst och förlita mig på att han/hon förstår mitt val? Ska man eller ska man inte samtala med inspektören? Har tre månader kvar och är redan jättenervös!
Det skiljer sig mellan inspektörer. Vissa småpratar, andra är helt tysta. De flesta småpratar och ställer mer allmänna frågor som var du bor, om du går i skolan eller jobbar, etc. Det de har gemensamt är att de måste tala om vart du ska/vad du ska göra.
Du ska anpassa din hastighet efter situationen. Inspektören utgår från att du aldrig har åkt i området tidigare, så se till att minska farten vid skymd sikt. Ta det säkra före det osäkra och sakta ner vid situationer som skulle bli farliga vid högre hastigheter, exempelvis: vid skymd sikt, vid otrafikerad korsning, korsning utan trafikljus, etc.
Man kan säkert tala om för inspektören hur man tänker, men det bästa vore om ni tänker på samma sätt, och inspektören tänker efter trafikreglerna och trafiksituationerna. Ju mer du övningskör desto fler situationer får du kontroll över och behärskar.
Min son har i veckan kört upp två gånger och han sa att inspektörerna pratade vid båda tillfällen om allt mellan himmer och gjort, det var precis som om de ville kolla att han faktiskt kunde köra samtidigt som han pratar allmänt. Min dotter hade också inspektörer som pratade ”skräp”.
Det skiljer sig mellan inspektörer. Vissa småpratar, andra är helt tysta. De flesta småpratar och ställer mer allmänna frågor som var du bor, om du går i skolan eller jobbar, etc. Det de har gemensamt är att de måste tala om vart du ska/vad du ska göra.
Du ska anpassa din hastighet efter situationen. Inspektören utgår från att du aldrig har åkt i området tidigare, så se till att minska farten vid skymd sikt. Ta det säkra före det osäkra och sakta ner vid situationer som skulle bli farliga vid högre hastigheter, exempelvis: vid skymd sikt, vid otrafikerad korsning, korsning utan trafikljus, etc.
Man kan säkert tala om för inspektören hur man tänker, men det bästa vore om ni tänker på samma sätt, och inspektören tänker efter trafikreglerna och trafiksituationerna. Ju mer du övningskör desto fler situationer får du kontroll över och behärskar.
Tack så mycket för bra svar!
Min son har i veckan kört upp två gånger och han sa att inspektörerna pratade vid båda tillfällen om allt mellan himmer och gjort, det var precis som om de ville kolla att han faktiskt kunde köra samtidigt som han pratar allmänt. Min dotter hade också inspektörer som pratade ”skräp”.
Okej, bra att veta!! Tack
Min inspektör pratade ganska mycket. Frågade frågor om jag gick i skolan, vad jag skulle göra efter, vad jag ska göra i sommar osv. Det gjorde mig mer avslappnad
väldigt snäll var han!
Min inspektör pratade ganska mycket. Frågade frågor om jag gick i skolan, vad jag skulle göra efter, vad jag ska göra i sommar osv. Det gjorde mig mer avslappnad
väldigt snäll var han!
Gud vad bra! Hoppas man får en sån då!
Sitter inspektören där helt knäpptyst lär man ju bli väldigt nervös.
Dom allra flesta inspektörer försöker få igång en konversation, men märker dom att det påverkar körningen blir dom lite mer återhållsamma med snacket.
Att hela tiden tala om varför man gör som man gör är att skapa ett dåligt läge för sig själv. Tex du har missförstått en trafiksituation och säger att jag kör för det är utfartsregeln som gäller, så visar det sig att det var högerregeln! Har det då inte blivit någon farlig situation pga avsaknad av andra bilar, så har man ju talat om för inspektören att man har brister i att bedöma situationer, Hade man varit tyst så vet inte inspektören om det var ett misstag eller en väl planerad manöver med god uppmärksamhet och stora marginaler. Man sänker liksom sig själv lite grann.
Kör bilen och ha kul bakom ratten!
Dom allra flesta inspektörer försöker få igång en konversation, men märker dom att det påverkar körningen blir dom lite mer återhållsamma med snacket.
Att hela tiden tala om varför man gör som man gör är att skapa ett dåligt läge för sig själv. Tex du har missförstått en trafiksituation och säger att jag kör för det är utfartsregeln som gäller, så visar det sig att det var högerregeln! Har det då inte blivit någon farlig situation pga avsaknad av andra bilar, så har man ju talat om för inspektören att man har brister i att bedöma situationer, Hade man varit tyst så vet inte inspektören om det var ett misstag eller en väl planerad manöver med god uppmärksamhet och stora marginaler. Man sänker liksom sig själv lite grann.
Kör bilen och ha kul bakom ratten!
Tack så mycket, väldigt bra information!
Senaste foruminläggen
Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget