Kan frikoppla och rulla vara eco-driving?
Varje dag kör vi nedför en lång backe där man högst upp ligger i 100 och sen slutar den i en rondell. Efter att ha kört samma väg många gånger och jämfört hur mycket bilen drar per mil är vi helt säkra på att det lönar sig att frikoppla och rulla nedför backen istället för att motrbromsa, gasa, motorbromsa, gasa, ... fram till rondellen.
Varför räknas inte detta som eco-driving?
Vad är hastighetsbegränsningen på krönet och vad är den när ni når cirkulationsplatsen? Finns avsnittet avbildat i google maps street view-läge?
Jag får inte länken att funka, men sök på ”Växjö Kalmarvägen” så hamnar du mitt i backen. Jag kör väster ut in mot stan.
Man håller 100 när man är på krönet och frikopplar inte förrän man åkt en bit nedåt. Förhoppningsvis håller man 70 precis när 70-skylten kommer. Sen kan man rulla hela vägen förbi en 50-skylt och får sen motorbromsa/bromsa.
Ska man inte frikoppla och rulla får man börja motorbromsa lite närmare 70-skylten, backen är inte så brant så det behövs endel gas tills man kan motorbromsa igen innan 50-skylten och sen kan man motrobromsa fram till rondellen.
Gissningsvis finns det ett förhållande mellan hur brant backen är och hur mycket bilen drar när den går på tomgång som bestämmer vad som lönar sig.
Varför inte bara ligga i högsta växeln tills det är dags att sänka farten till sjuttio? Samma sak med 50?
När bilen är frikopplad så drar den bensin medan den inte gör det om du har växel i utan att gasa. Därför ska man inte frikoppla i nerförsbacke. Jag är rätt säker på att man ska behålla så hög växel så möjligt om man nu kör i 100km/h, annars kan man ju ha lägre växel i för att motorbromsa men då har man inte den högsta växeln i och då drar bilen mer bensin. Jag skulle haft högsta växel i, hålla foten på bromsen (inte koppling och bromsen, utan bara bromsen) och bromsa ännu mer när rondellen närmar sig. Bromsa tills jag är nere i 20 km/h och då lägga in tvåan (20km/h är lämplig fart att komma in i en rondell) men vissa bilar kräver lägre växel och då kanske man lägger in fyran eller trean innan man kommit ner i 20km/h och då byta till tvåan.
Eftersom vi har en bil där man ser hur mycket bränsle motorn drar kan jag jämföra hur mycket bränsle som går åt. Backen jag beskriver ovan är svår att mäta på för farten minskar hela tiden, men det finns andra backar på samma väg där jag behåller min hastighet, ca 95 km/h, om jag frikopplar och rullar. Då går bilen på tomgång och drar ungefär 0,1 liter/mil. Väljer jag istället att ta upp kopplingen och gasa lätt, för att hålla samma hastighet, drar bilen mer. Hur mycket mer den drar beror på vinden, tror jag, brukar ligga mellan 0,2 och 0,3.
Ingen annan som har samma erfarenhet?
Eftersom vi har en bil där man ser hur mycket bränsle motorn drar kan jag jämföra hur mycket bränsle som går åt. Backen jag beskriver ovan är svår att mäta på för farten minskar hela tiden, men det finns andra backar på samma väg där jag behåller min hastighet, ca 95 km/h, om jag frikopplar och rullar. Då går bilen på tomgång och drar ungefär 0,1 liter/mil. Väljer jag istället att ta upp kopplingen och gasa lätt, för att hålla samma hastighet, drar bilen mer. Hur mycket mer den drar beror på vinden, tror jag, brukar ligga mellan 0,2 och 0,3.
Ingen annan som har samma erfarenhet?
Om du gasar så förbrukar du ju bränsle. Motorbromsar du så stryper moderna insprutningsmotorer bränsletillförseln helt.
Jag vill rätta till ett misstag; i körkortsboken står det att man ska ha en låg växel i nedförsbacke för att annars sliter det väldigt mycket på bromsarna - alltså är det ecodriving att ha en riktigt låg växel i nedförsbackar och inte en hög och använda broms, som jag förstått det
Saanissen; vilken hastighet skall du i backen? Det är liksom avgörande för vilken växel du skall ha i! Ha dessutom koll på varvräknaren för när varvtalet kommer ner mot ca 1200rm ( lite olika på olika bilar) börjar bilen dra bränsle igen och det är dags att växla ner om man vill ha ytterligare motorbroms(eller lamellbroms som det heter egentligen).
Allt är ganska logiskt, för om du inte kan hålla den hastighet du vill utan det går för sakta, har du för låg växel eller kanske måste gasa!
Eftersom vi har en bil där man ser hur mycket bränsle motorn drar kan jag jämföra hur mycket bränsle som går åt. Backen jag beskriver ovan är svår att mäta på för farten minskar hela tiden, men det finns andra backar på samma väg där jag behåller min hastighet, ca 95 km/h, om jag frikopplar och rullar. Då går bilen på tomgång och drar ungefär 0,1 liter/mil. Väljer jag istället att ta upp kopplingen och gasa lätt, för att hålla samma hastighet, drar bilen mer. Hur mycket mer den drar beror på vinden, tror jag, brukar ligga mellan 0,2 och 0,3.
Ingen annan som har samma erfarenhet?
Om du gasar så förbrukar du ju bränsle. Motorbromsar du så stryper moderna insprutningsmotorer bränsletillförseln helt.
Jo, fast backen är inte tillräckligt brant för jag ska hålla 95 km/h samtidigt som jag motorbromsar så motorbromsa är inget bra alternativ här.
Senaste foruminläggen
Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget