Start > Körkortsforum > Nervös så jag nästan kräks

Nervös så jag nästan kräks

techgrrl 2012-03-21 20:11 ! Citera #
Jag har kört upp tre gånger och misslyckats, blir nervös så jag skakar, mår illa och får hjärtklappning så hela huvudet dunkar. Hade jag haft körkort hade jag lämnat bilen i garaget om jag hade mått så och tagit bussen, men det funkar ju inte när man ska köra upp. Jag har kört 30 lektioner på körskola, massor med privata handledare och har klarat teoriprovet med alla rätt.

Jag märker själv hur fruktansvärt illa jag kör så fort jag sätter mig i den där bilen och ska köra upp, men nervositeten tar överhanden och misstag och felbedömning är ett faktum. Stora delar av min koncentration går till att andas och att INTE kräkas rakt ut. Jag ÄR en trafikfara på uppkörningen, men körskolan vill inte att jag tar fler lektioner för de anser att jag är långt mer än klar för uppkörning. De säger att det inte är min körning som är problemet. Vad ska jag ta mig till?!
Gäst 2012-03-21 21:51 ! Citera #
Försök att inte jaga upp dig inför uppkörningen. Det är ingen som helst skillnad mot när du övningskör privat eller med trafikskola. Skillnaden är att du troligtvis inte träffat personen du har bredvid dig tidigare.
Om du vet med dig att du kan hantera en bil, kan trafikreglerna och kanske även är bekant med området där du utför körprovet så är du utmärkt förberedd. Trafikskolan kanske till och med visat dig de ställen som inspektörerna brukar ta körprovet, så du fått tips om vilka smådetaljer du kan tänkas råka ut för.

Som sagt, kan du köra bil så klarar du det galant.
U can do it! 2012-03-22 00:07 ! Citera #
Men va fan! Nu får du ta och ge dig. Du har lagt ner så himla mycket pengar och tid på körkortet, så nu får du fan ta dig i kragen och klara det. Om du ska hålla på och jaga upp dig över något som egentligen inte är en sådan stor grej som du gör det till så kan du fan ta och sluta här och nu!
Du har ju för i helsike klarat av teoriprovet, så du kan banne mig klara av uppkörningen också. Din körskola själv säger ju att de tycker att du är klara! Det skulle var en annan femma om de ville att du ska ta fler lektioner. Tro på dig själv och skit i allt annat!
Va bestämd och håll inte på och jaga upp dig i onördan! Du gör dig själv nervös!
Tänk att du har din morsa eller någon nära till dig som sitter i bilen, istället för inspektören, och visar dig vägen till ett köpcentrum i staden brevid or whatever.
Gå och boka om uppkörningen! Nu ska du fan ta det!

//Someone who belives that you can do it!
saannisen 2012-03-23 11:30 ! Citera #
De andra tipsen är bra och du KAN ju köra och du KOMMER klara det! Sedan är det inte bara att ta sig i kragen och göra det, men du måste tro på att du kommer klara det.
Kanske du skulle kunna övningsköra med handledare och verkligen tänka dig att det är inspektören som sitter där. Och när du kör upp, tänk att det är din handledare. Försök koncentrera dig på din körning, intala dig själv att det bara är en vanlig körlektion. Berätta också för inspektören att du blir väldigt nervös just vid uppkörningen och att nervositeten tar över - så han/hon förstår. Se också till att vara mentalt och fysiskt beredd. Ät ordentligt, umgås med sällskap som gör dig lugn, tänk inte på att du har en uppkörning utan tänk att du ska ta en körlektion. Öva dig mentalt på att glömma den som sitter bredvid dig och bara köra så som du alltid brukar. Andas lugnt och slappna av i kroppen, spänn kroppen och slappna av igen. Du kommer klara det!!! Lycka till!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov