Start > Körkortsforum > 2 veckor kvar

2 veckor kvar

Fredmeister 2012-03-21 19:37 ! Citera #
Som titeln lyder så är det två veckor kvar tills att jag ska skriva teoriprovet + uppkörning. Har övningskört mycket privat och även tagit ~20 körlektioner hos trafikskolor
under årens gång. Börjar känna mig rätt så säker på min körning men är rädd att jag kanske gör en liten miss på uppkörningen vilket leder till att jag kuggar.
Har ni några tips på vad man ska tänka på?
Gäst 2012-03-21 21:45 ! Citera #
Som sagts flera gånger: du behöver inte göra annat än köra bilen. Om du känner dig säker på din körning så är det inga problem alls.
Gäst 2012-03-21 21:51 ! Citera #
Det viktigaste: Var lugn!
stressa inte och tänk inte på att det är en uppkörning.
Du ska ju ”bara” köra bil och visa vad du kan, inte värre än så.
Och märker du att du gjort fel eller om det inte går som planerat, strunta i det och kör bara vidare och gör ditt bästa på nästa moment.
jag fick motorstopp 3 ggr innan jag kom iväg vid ett trafikljus i en backe.. det var rusningstrafik och jag stoppade upp allt och fyfan vad jobbigt det var xD
När jag fick motorstopp behöll jag ändå lugnet och sa: ”Jahapp, där kom ett litet motorstopp..”

Inspektören bad mig svänga nästa vänster på en landsväg, och vad gör jag.. Jo trög som jag är så ser jag svängen för sent och kan inte bromsa i tid, så fortsätter åka och säger: Kan jag svänga nästa vänster istället?
så: om du gör ett medvetet fel, säg det som en kommentar. Då kommer han/hon fatta att du är medveten om felet.
Tänk inte och säg absolut inte: ”ÅHNEEJJ faan vad dålig jag ÄÄÄR, åh förlååt nu gjorde jag fel igen :’(”
då fattar h*n på en gång att du inte är redo för det här med bilkörning.

Ta uppkörningen som den kommer, kom ihåg att andas. Det är inte alls så svårt som man tror!
Fredmeister 2012-03-22 18:01 ! Citera #
Tack för svaren. Jag känner mig relativt säker på min körning. Det finns ju alltid smågrejer att finjustera, men jag har kört såpass mycket att jag tror att jag kommer att klara det.
Gäst 2012-03-22 19:48 ! Citera #
Äh, man måste inte göra ALLT perfekt på en uppkörning. Dem gör en helhetsbedömning och det viktigaste är att du hanterar bilen och omgivningen på ett säkert sätt!
saannisen 2012-03-23 11:57 ! Citera #
Mina tips är att se till att du har bra samspel med övriga trafikanter, att du inte kommer för snabbt in i korsningar och rondeller samt att du tydligt visar dina avsikter! Har du väjningsplikt eller stoppplikt, visa då att du uppmärksammat det och sänk tempot i god tid, detsamma om du ska väja för någon som kommer från höger. Men om du har rätt att köra, visa då det genom att manövrera bilen på ett självsäkert sätt i ett tempo där det framgår att du tänker köra.
Detta vet du säkert redan, men det är mina tips i alla fall :) Lycka till!!!
killer 2012-03-23 15:01 ! Citera #
Saaanisen ; Bra tips!

Jag har själv prov typ lite efter början av April , måste måste klara denna gång!

Min plan är att plugga teori stenhårt alla dagar fram tills dess, boken och frågorna på str. Sedan anteckna, läsa boken baklänges kanske?
Viktigt är att rätta allt också. Göra 2-3 sluttester, rätta och gå igenom dem.
Fredmeister 2012-04-04 21:05 ! Citera #
Jag klarade teoriprovet!!! :D 59/65

Senaste foruminläggen

Rubrik
3
I dag 09:43
1
I går 22:06
2
I går 12:10
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor