Start > Körkortsforum > Varför motorbromsa?

Varför motorbromsa?

saannisen 2012-03-21 19:06 ! Citera #
Jag undrar varför det är mer miljövänligt att växla ner och långsamt släppa upp kopplingen, istället för att använda bromsen (inte trycka ner kopplingen) till dess att bilen är nere på 1000 varv och man växlar till lämplig växel. De intrycken jag får är att det är ”förbjudet” att använda bromsen vid motorbromsning, men man hinner ju inte sänka till lämplig fart vid ex. avfart från motorväg genom att enbart motorbroms, enligt min uppfattning. Dessutom trycker man ju ner kopplingen upprepade gånger och det förbrukar ju bensin medan man inte förbrukar energi på att bara rulla och bromsa för att sedan växla när man ska svänga eller når en låg hastighet.

Skulle man alltså kunna kugga för att man bara bromsar tills man är nere i 1000 varv och då inte använder motorbromsning med hjälp av växlar?
Milanda 2012-03-21 21:02 ! Citera #
Om man ex ligger i 70 och inte har långt kvar till en stopskylt spelar det, som du skriver, just ingen större roll om man motorbromsar eller använder bromsen. För att kunna använda motorbromsningen rätt, så att det blir bränslesnålare, ska man sluta gasa längre ifrån stopskylten. Så tänker jag iallafall. Har man en bil i baken kan det kännas lite långsamt att köra så här, tycker jag.

Tycker ni andra att det går att köra fort och miljövänligt samtidigt? (När man gasar upp till rätt hastighet går det ju fort, men just motorbromsningen tycker jag är långsam).
Fredmeister 2012-03-21 21:43 ! Citera #
Som det tidigare skrevs så är det bränslesnålare att motorbromsa. Jag brukar oftast motorbromsa i nedförsbackar för att bibehålla hastigheten och försöker att använda fotbromsen så lite som möjligt.
Samma gäller vid motorvägsavfarter, jag brukar motorbromsa så långt det går, är det t.ex. en skarp kurva så måste man ju givetvis använda fotbromsen för att få ner hastigheten.
saannisen 2012-03-23 10:59 ! Citera #
Milanda
Om man ex ligger i 70 och inte har långt kvar till en stopskylt spelar det, som du skriver, just ingen större roll om man motorbromsar eller använder bromsen. För att kunna använda motorbromsningen rätt, så att det blir bränslesnålare, ska man sluta gasa längre ifrån stopskylten. Så tänker jag iallafall. Har man en bil i baken kan det kännas lite långsamt att köra så här, tycker jag.

Tycker ni andra att det går att köra fort och miljövänligt samtidigt? (När man gasar upp till rätt hastighet går det ju fort, men just motorbromsningen tycker jag är långsam).


Ja, jag släpper gasen tidigt och bromsar när det börjar blir dags att stanna. Min körlärare säger att man inte behöver motorbromsa om man vet att man ska stanna. Motorbromsningen går långsamt ja, men om man ska stanna/sakta ner så kan det inte vara miljövänligt att fortsätta gasa tills man ska sakta ner, tänker jag. Men om man ex. släpper gasen så fort man kommit in på avfarten från en motorväg behöver man ju inte bromsa förrän man närmar sig korsningen, eller? Jag tänker så i alla fall och då går det ju inte lika långsamt som om man växlar ner och motorbromsar - man motorbromsar ju redan, bara det att man gör det i den växel man har i från det att man körde på motorvägen. Men jag kan ju ha fel!
saannisen 2012-03-23 11:05 ! Citera #
Fredmeister
Som det tidigare skrevs så är det bränslesnålare att motorbromsa. Jag brukar oftast motorbromsa i nedförsbackar för att bibehålla hastigheten och försöker att använda fotbromsen så lite som möjligt.
Samma gäller vid motorvägsavfarter, jag brukar motorbromsa så långt det går, är det t.ex. en skarp kurva så måste man ju givetvis använda fotbromsen för att få ner hastigheten.


Men växlar du då ner t.ex. till trean i nerförsbacke? Det beror väl också lite på hur brant den är, är den brant måste man väl bromsa, lite i alla fall? Jag förstår hur det blir bra för att man motorbromsar, men samtidigt så är ecodriving att ha så hög växel så möjligt och det har man ju inte då. Tycker det är jättesvårt att veta vilket man ska välja då - motorbromsning på låg växel eller mindre motorbromsning på hög växel och komplettera med broms. Samma svårighet att bedöma vilken växel som är miljövänlig har jag när man kommer in på landsväg från tätbebyggt område och så är det ecodriving att hoppa över växlar, men om sikten är skymd kan man inte ha den hastighet som krävs för att göra det. Då antar jag att man ska välja ex. 5an istället för 6an men känns som jag kommer kugga för att jag inte hoppar över växlar då. Vet du vad man ska prioritera? :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I dag 09:43
1
I går 22:06
2
I går 12:10
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest