Jag körde upp idag och kuggade
Blev väldigt ledsen faktiskt, trodde jag hade klarat mig, men jag gjorde två ”små” fel. Det är kanske lättare att ta om man själv visste vad man gjort fel... Men men! Det är bara att ta sig i kragen och ta emot kritiken. Det jag kuggade på var:
1. Jag skulle köra ut på en motorväg som har två accelerationsfält efter varandra. Det första accelerationsfältet ledde ut till bussfilen, som sedan ledde ut till själva vägen. Och inspektören eller vad man nu kallar dem, tyckte att jag inte kollade tillräckligt tidigt, innan jag svängde ut från första accelerationsfält. Jag kollade först ganska långt innan, och då såg jag att körfältet var tomt (eftersom det inte körde några bussar där just då) och då tänkte jag att det räckte att kolla en sista gång precis innan jag kör ut, men det var alltså för sent. Jag hade visst redan börjat svänga ut innan jag kollade och hade vänstra däcken på linjerna. Mitt fel här var alltså att jag helt enkelt inte tyckte att jag behövde ha lika bra uppsikt när jag såg att körfältet var tomt.
2. I en cirkulationsplats med två körfält, där vägmarkeringarna var utsuddade. Jag skulle köra rakt fram, dvs i det högra körfältet och körde över på det andra körfältet och detta var icke trafiksäkert.
Först var jag lite skeptisk till hans förklaring, men min kära mor var ju med och vi åkte sedan förbi den cirkulationsplatsen efter och då såg jag själv att jag faktiskt gjorde ett ganska grovt fel där. Så det är väldigt bra att kolla upp den platsen man kuggade på i efterhand. För att själv kunna förstå.