Start > Körkortsforum > Prövotid

Prövotid

Gäst 2012-03-19 15:03 ! Citera #
Hej!
Hur lång tid är prövotiden när man har tagit körkort?
Dvs hur lång tid efter att man skaffat sitt körkort är man tvungen att ta det igen (teori, riskutbildningar och uppkörning) när man blir av med det?
Har väl tidigare vart 2 år? Har hört att det ska vara 5 år nu (2012), vilket jag tycker låter ganska orimligt.
Finns det någon som har koll på det här?
Gäst 2012-03-19 15:18 ! Citera #
Tips: läs informationen på körkortsportalen. Där finns svar på alla frågor. Så slipper man sitta och gissa och spekulera vad andra tror om det de inte vet något om...

korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/personbil/Forarprov/--PresenationEfter-provet/
Gäst 2012-03-19 15:40 ! Citera #
Det har varit förslag på 5 år men inget är bestämt än
Gäst 2012-03-19 16:02 ! Citera #
acwn

På vems förslag? Jag hittar inga motioner eller propositioner angående en eventuell förlängning.

Får rota vida bland betänkanden och statliga utredningar...
Milanda 2012-03-19 16:29 ! Citera #
Körkortsportalen är bra men det här forumet är nog till för oss som inte hittar allt vi letar efter eller som tycker det är svårt att förstå lagtexten.

Efter en stunds letande hittade jag prövotiden under Lagar och regler (ny vebsida), kap 3 paragraf 18. Prövotiden är 2 år.
Gäst 2012-03-19 16:34 ! Citera #
Milanda
Körkortsportalen är bra men det här forumet är nog till för oss som inte hittar allt vi letar efter eller som tycker det är svårt att förstå lagtexten.

Efter en stunds letande hittade jag prövotiden under Lagar och regler (ny vebsida), kap 3 paragraf 18. Prövotiden är 2 år.

Längst ned på sidan jag postade länken till ovan, står det:

Alla nyblivna körkortstagare i Sverige får en prövotid på två år. Prövotid innebär att du måste göra ett nytt förarprov (både kunskapsprov och körprov) för att få ett nytt körkort, om du gör dig skyldig till någon förseelse som leder till att körkortet återkallas under denna period på två år. Det gäller oavsett hur kort spärrtiden (återkallelsetiden) är.

Prövotiden står på ditt körkort med en sifferkod och datum för prövotidens slut.
Gäst 2012-03-19 16:36 ! Citera #
Fick för mig att det varit uppe som förslag men det är nog bara falska rykten för att man ska ta körkort snabbare :P
inspektörn 2012-03-19 18:33 ! Citera #
Ryktet om höjning till 5 år har funnits sen man införde prövotiden! Det är och förblir ett rykte som sprids av okunniga personer som dessutom inte vet vad prövotid innebär.
Milanda 2012-03-19 19:08 ! Citera #
prs
Milanda

Längst ned på sidan jag postade länken till ovan, står det:

Alla nyblivna körkortstagare i Sverige får en prövotid på två år. Prövotid innebär att du måste göra ett nytt förarprov (både kunskapsprov och körprov) för att få ett nytt körkort, om du gör dig skyldig till någon förseelse som leder till att körkortet återkallas under denna period på två år. Det gäller oavsett hur kort spärrtiden (återkallelsetiden) är.

Prövotiden står på ditt körkort med en sifferkod och datum för prövotidens slut.

:o
Fast jag måste säga att jag tycker det är svårt att hitta på körkortsportalen. Brörjade min sökning med att skriva in ”prövotid”, stället som du hittade kom inte upp.
Gäst 2012-03-22 13:58 ! Citera #
acwn

Det är inte ett förslag utan ett rykte... Prövotiden är 2 år och det lär den fortsätta vara.

Senaste foruminläggen

Rubrik
3
I dag 09:43
1
I går 22:06
2
I går 12:10
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov