Start > Körkortsforum > Blikers- Parkering

Blikers- Parkering

Gäst 2012-03-19 12:25 ! Citera #
När man kör runt på en parkering skall man då blinka när man kör runt där?
Milanda 2012-03-19 15:17 ! Citera #
Bra fråga. Jag tittade i trafikförordningen och där står det att man ska blinka bl a när man ska ”ändra fordonets placering i sidled” på ett ”inte oväsentligt sätt”. Det blev jag inte mycket klokare av. Förmodligen får man titta på praxis. Vill minnas att min körlärare sa att han alltid blinkade på parkeringar men det sätt han sa det på fick mig att tro att det inte var ett krav.
Gäst 2012-03-19 15:19 ! Citera #
Högerregeln gäller på parkeringar, så varför skulle inte övriga regler vara applicerbara?
Gäst 2012-03-19 15:34 ! Citera #
Visst är det alltid bra att vara tydlig, tänkte om det var ett måste att blinka även på parkeringen
saannisen 2012-03-23 11:14 ! Citera #
prs
Högerregeln gäller på parkeringar, så varför skulle inte övriga regler vara applicerbara?


Ja precis och eftersom högerregeln ska tillämpas är det ju viktigt att man vet vart övriga trafikanter tänker svänga/köra. Dessutom om man ska parkera inne på en parkering, måste man uppmärksamma andra på att man tänker parkera - genom att använda blinkers.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I går 20:04
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor