Blikers- Parkering
När man kör runt på en parkering skall man då blinka när man kör runt där?
Bra fråga. Jag tittade i trafikförordningen och där står det att man ska blinka bl a när man ska ”ändra fordonets placering i sidled” på ett ”inte oväsentligt sätt”. Det blev jag inte mycket klokare av. Förmodligen får man titta på praxis. Vill minnas att min körlärare sa att han alltid blinkade på parkeringar men det sätt han sa det på fick mig att tro att det inte var ett krav.
Högerregeln gäller på parkeringar, så varför skulle inte övriga regler vara applicerbara?
Visst är det alltid bra att vara tydlig, tänkte om det var ett måste att blinka även på parkeringen
Högerregeln gäller på parkeringar, så varför skulle inte övriga regler vara applicerbara?
Ja precis och eftersom högerregeln ska tillämpas är det ju viktigt att man vet vart övriga trafikanter tänker svänga/köra. Dessutom om man ska parkera inne på en parkering, måste man uppmärksamma andra på att man tänker parkera - genom att använda blinkers.
Är det bara högerregeln som gäller när man är på en parkering och att man ska köra sakta.Inga andra regler att ta hänsyn till?. Man behöver aldrig bllinka förutom när man skaut från parkeringen för att visa vilket håll man ska åt, eller.
Jag såg en video om parkering på trafiko. Då blinkade det åt hållet de skulle parkera vilket är förståeligt. Men är det någon mer regel man ska hålla koll på? Ska man blinka åt hållet man ska ut åt när man kör ut från en parkeringsruta men fortfarande är på parkeringen efter man kört ur den. Vill bara inte tabba mig.
Inom en parkeringsyta finns det väl normalt olika körbanor som leder till de olika raderna av markerade parkeringsplatser. När minst två olika körbanor korsar/skär varandra så gäller generellt, liksom när två fordon skär varandras kurser i övrigt vid körning på väg såväl som i terräng, regeln att fordonsförare har väjningsplikt mot det fordon som närmar sig från höger.
Högerregeln gäller dock EJ i en trafiksituation då en fordonsförare kör ut från en markerad parkeringsplats utan då gäller den så kallade utfartsregeln, så det är tillåtet att korsa två (tomma) parkeringsplatser men man måste observera att man då har väjningsplikt mot fordon som färdas på körbanan på andra sidan av parkeringsplatserna eftersom man själv kört in på markerad parkeringsplats och sedan ut därifrån och då har man väjningsplikt enligt utfartsregeln.
Likaså har man väjningsplikt enligt utfartsregeln mot varje fordon som (redan) färdas på en körbana man färdas in på, när man kör ut från något område beläget utanför körbanan som en vägren, fastighet, parkering, terräng, stig eller ägoväg; i många fall korsar en sådan utfart en gångbana/cykelbana belägen på en trottoar längs sidan av körbanan, och även när man kör ut från en väg som korsar en gång- eller cykelbana har man väjningsplikt enligt utfartsregeln.
Håller inte helt med dig gällande utfartsregel från en parkeringsruta. Beror på om du är inne på en parkering eller ej. Är det en parkeringsruta med en väg i direkt anslutning till själva parkeringen, så ja. Men inte på ett parkeringsområde, exempelvis ett köpcentrum.
En körbana är en del av en väg som är avsedd för fordon. En väg är en sådan väg, torg, gata eller led som allmänt används för fordonstrafik. Skulle inte säga att det är en väg inne på ett parkeringsområde, så där gäller högerregeln.
Senaste foruminläggen
Rubrik
Teoribok 2025
Finns som gratis PDF (367 sidor) och tryckt version (569 sidor)
Körkortsboken 2025