Start > Körkortsforum > Person i baksätet

Person i baksätet

Gäst 2012-03-19 09:02 ! Citera #
Har hört något om att man måste vara 16 ½ eller 17 för att få köra med passagerare i baksätet, stämmer det? Med passagerare menar jag inte handledaren/handledarna.
Gäst 2012-03-19 09:27 ! Citera #
Har du en godkänd handledare så ska det nog inte vara någon gräns, handledaren har ju samma ansvar som när han/hon kör bilen
Gäst 2012-03-28 14:31 ! Citera #
Jag har inte hört talas om någon sådan åldersgräns. Det viktigaste är väl att du bara har människor i bilen som du känner dig bekväm med och som inte stressar dig eller påverkar dig att ta onödiga risker som du inte är säker på att du kan hantera.
tjugosexan 2012-03-28 19:20 ! Citera #
Har heller aldrig hört något sånt och finns inget om det i teoriböckerna.
TPCJ 2012-04-09 23:50 ! Citera #
Om man en godkänd handledare. Så är det på denna person körkort du kör på...
De vill säga att du få ha med dig dina vänner. Små syskon och dylikt i bilen. (så var det 2009 när jag tog mitt kort) Fast max gräns som står i registrerings beviset .
Gäst 2012-04-12 18:45 ! Citera #
Jag är säker på att du får ha så många passagerare i bilen som det står i registreringsbeviset när du övningskör (givet att din handledare är med). Alltså lika många som en person med körkort skulle få ha. Anledningen till att jag är så säker var att det här var en fråga som de ställde på introduktionskursen ’’Är det tillåtet att ha andra passagerare än handledaren när man övningskör?’’ och jag var jättesäker på att INTE fick det. Så trodde att det var något fel när de gick i genom frågorna och sa att man får det. De sa att det inte finns några lagar som säger att det är förbjudet att ha passagerare när man övningskör.
Gäst 2012-05-02 21:23 ! Citera #
Handledaren har ansvaret för bilen, således finns ingen åldersgräns på detta!
Gäst 2015-04-17 19:18 ! Citera #
Man får ha passagerare i bilen, under förutsättning att man kan framföra bilen på ett trafiksäkert sätt. Se www.korkortsportalen.se/kontakt/jag-har-fragor-om-korkort/utbildning/
Gäst 2015-04-17 19:20 ! Citera #
Det alltså är inte förbjudet/ olagligt att skjutsa vid övningskörning. Men det är upp till handledaren och eleven att bedöma hur lämpligt det är. Så kör försiktigt!
???? 2016-05-03 17:18 ! Citera #
Hej undrar om man ka ta med sig när man övningskör ?och handledaren ska va med

Senaste foruminläggen

Rubrik
3
I går 22:17
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor