Start > Körkortsforum > Spara bensin

Spara bensin

Gäst 2012-03-19 08:59 ! Citera #
Om man åker i en nedförsbacke utan att gasa eller ha kopplingen nedtryckt är bränsleförbrukningen 0. Vad är då det bästa för bilen? Att ha en hög växel t ex 5:an eller välja t ex 4:an eller 3:an. Vad mår motorn bäst utav?
Tacksam för svar!
MVH Pontus
Gäst 2012-03-19 09:06 ! Citera #
Kör på alltid på 5:an om det är 70 eller mer drar minst soppa då
Milanda 2012-03-19 09:26 ! Citera #
Kör man i 50 eller mer och lägger i en lägre växel rycker bilen till när den bromsas in. Jag gissar att just det där hoppet inte är bra för bilen. Annars spelar det nog ingen roll vilken växel man väjler bara man anpassar den efter nedförsbacken, brant backe - hög växel, inte så brant backe - lägre växel.

Finns det någon som kan mer om motorer som kan berätta mer om vad motorn ”tycker bäst om”?
Gäst 2012-03-19 09:39 ! Citera #
Milanda
Kör man i 50 eller mer och lägger i en lägre växel rycker bilen till när den bromsas in. Jag gissar att just det där hoppet inte är bra för bilen. Annars spelar det nog ingen roll vilken växel man väjler bara man anpassar den efter nedförsbacken, brant backe - hög växel, inte så brant backe - lägre växel.

Finns det någon som kan mer om motorer som kan berätta mer om vad motorn ”tycker bäst om”?

Det du skriver att man ska ha hög växel i en brant backe nedförsbacke och en låg växel i en inte så brant backe förstår jag inte, om det är en brant backe nedförsbacke så blir det tyngre för motorn att hålla farten med en hög växel och du kommer kanske att få broms, om du har en lägre växel så orkar motorn bromsa och du slipper göra det
Gäst 2012-03-19 09:55 ! Citera #
Milanda
Kör man i 50 eller mer och lägger i en lägre växel rycker bilen till när den bromsas in. Jag gissar att just det där hoppet inte är bra för bilen.

Om du släpper upp kopplingen plötsligt så rycker den möjligen till, men det är inget som bilen inte klarar av. Om du däremot sakta släpper upp kopplingen eller möter med lite gas så ska du se att nedväxlingen blir mjuk och behaglig.
Milanda 2012-03-19 10:22 ! Citera #
acwn
Milanda

Det du skriver att man ska ha hög växel i en brant backe nedförsbacke och en låg växel i en inte så brant backe förstår jag inte, om det är en brant backe nedförsbacke så blir det tyngre för motorn att hålla farten med en hög växel och du kommer kanske att få broms, om du har en lägre växel så orkar motorn bromsa och du slipper göra det

Ok, jag förstår hur du menar, jag formulerade det inte så bra. Det beror på vad man har för mål med motorbromsningen. Jag tänkte så här; med målet att spara så mycket bränsle som möjligt kan man hålla uppe farten i en brant backe om man ligger på en hög växel. I en inte så brant backe kan man börja på en hög växel men när man tappar fart får man växla ner. Är målet att bromsa inför en avfart e.d. måste man givetvis ner på lägre växlar.
Milanda 2012-03-19 10:26 ! Citera #
prs

Om du släpper upp kopplingen plötsligt så rycker den möjligen till, men det är inget som bilen inte klarar av. Om du däremot sakta släpper upp kopplingen eller möter med lite gas så ska du se att nedväxlingen blir mjuk och behaglig.

Nja, om jag kör i 70 är det svårt att lägga i tvåan på ett behagligt sätt (jag har testat :) ) men motorn kanske inte far illa av det.
Gäst 2012-03-19 10:36 ! Citera #
Aha, du mena så. När jag kör så tänker jag oftast att jag ska ha en så hög växel som möjligt utan att bilen går för fort
Gäst 2012-03-19 11:45 ! Citera #
En tumregel är att ha samma växel ner som upp. Om du kör upp för backen i fyrans växel, använd då fyran när du åker ned.
Gäst 2012-03-19 11:52 ! Citera #
prs
En tumregel är att ha samma växel ner som upp. Om du kör upp för backen i fyrans växel, använd då fyran när du åker ned.

Ja väldigt bra regel. Ännu viktigare när man kör med tungt släpp

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I går 22:41
1
I går 22:06
2
I går 12:10
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov