Start > Körkortsforum > Byter någon körfält?

Byter någon körfält?

Milanda 2012-03-17 15:17 ! Citera #
Där jag bor finns en gata inne i stan där det, om man tittar på trotoaren och mittlinjen, ser ut som att höger körfält plötsligt upphör och blir en busshållsplats, fast om man ser på vägmarkeringarna är det höger körfält som svänger åt vänster om busshållsplatsen och sen fortsätter rakt fram. Efter detta består körbanan bara av ett körfält.

Är det någon som byter körfält här och är det någon som har företräde?
saannisen 2012-03-23 11:42 ! Citera #
Finns det alltså två körfält till vänster om kollektivfältet? Vilket körfält är det sedan som upphör?
Om höger körfält upphör så ska man givetvis byta till det körfält som fortsätter. När det körfält man kör på upphör, är man själv skyldig att se till att man kommer in på det körfält som fortsätter, precis som när man byter från en fil till en annan. Även den som kör på ”rätt” körfält bör uppmärksamma om annan trafikant måste byta och då visa tydligt att man tänker släppa fram trafikanten. Jag förstår inte helt hur situationen ser ut, men jag tror det är såhär man ska göra :) Jag antar att det är enkelriktat då, givetvis.

Senaste foruminläggen

Rubrik
3
I dag 09:43
1
I går 22:06
2
I går 12:10
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo