Några tips på övningskörning som jag finner oerhört gynnsamma:
* Underskatta inte kunskap! Var kunnig inom bilkunskap! Du ska vara duktig på teorin helt enkelt. Dessvärre är det många, om inte de flesta som underskattar teorin idag. Jag tycker att kravet på godkänt bör ligga på minst 95% rätt på provet. Studier visar att 10 000 timmars studier inom ett ämne är ett gott tecken på att man är kunnig inom ämnet. Teorin behöver inte instuderas i10 000 timmar, men detta är värt att tänka på. Har du knappt lagt ner 6h på teorin så är du inte kunnig. Och precis som med allting annat i livet såsom relationer, jobb, städning och studier så krävs det repetition och tillämpning av kunskap för att bli kunnig och detta kräver tid. Lägg ner god tid på ämnet och var kunnig först!
* Kör intensivt i minst tre-fyra veckor INNAN uppkörningen MED en körbok som du följer pedagogiskt. I böckerna står det stegvist hur man bör hantera bilen i enlighet med metoder och ”recept” som står i boken. Dessa bör följas. Har man kört intensivt (då menar jag förutsatt att man har övningskört tidigare i minst några månader och kan hantera bilen men behöver finslipning) med en pedagogisk körbok, och är allmänt KUNNIG inom teorin och vet hur den ska tillämpas så ser jag ingen anledning till varför man inte blir nästintill bäst om inte bäst för att klara uppkörningen och låter nervositeten dominera självförtroendet! Att ha ett gott självförtroende och kunskap med övning är precis vad bilkörning handlar om. Har man kört intensivt i tre veckor innan uppkörningen kommer den ”naturligt” av sig själv till skillnad om man haft uppehåll från körningen i två veckor innan uppkörningen.
* Njuuuuuuuuuuuuut av din körning. Visa inspektören att du är självsäker och njuter av din körning. Och enligt mig kan man endast njuta om man är kunnig först. Poängen ligger inte i att köra felfritt, utan poängen ligger i att visa att man har makt över bilen och inte att bilen har makt över dig, helt enkelt. Och svårare än så är det inte. LYCKA TILL DIG SOM HAR UPPKÖRNING!!!