Start > Körkortsforum > Ang ljustutan

Ang ljustutan

Gäst 2009-05-18 19:16 ! Citera #
När är det ok att blinka med helljusen?
T ex när man möter en bil som bländar en med sitt helljus?
amanda 2009-05-19 10:10 ! Citera #
Ja, det är okej!
I körkortsboken står det att man får, eller ska, göra det för att varna andra trafikanter.

Man kan välja om man vill använda ljustutan eller ljustutan! :D
Gäst 2009-05-26 11:55 ! Citera #
I min bok står det också att man ska använda ljustutan när man kör om lastbil utanför tätbebyggt område på dagen. Jag förstår själv inte riktigt varför men så står det! :)
Jokerstyle 2009-05-27 19:24 ! Citera #
Helt riktigt. Jag har inte hittat nån argumentation i just min bok om det, men jag misstänker att det räknas som att ”Avvärja fara”, även om det är på ett lite annorlunda sätt.
Det kan såklart även vara bra att använda ljustutan ifall du stöter på en förare som glömt att överhuvud taget starta lysena.
Jag glömde det och vart själv påmind så en gång, det uppskattade jag (istället för att polisen ser det och ger böter)
Gäst 2009-06-02 17:34 ! Citera #
Ja det är helt ok, men om det hänt en olycka eller om du ska varna anadra traffikanter för något är det en smart lösning! :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 23:50
21
I går 21:42
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor