Start > Körkortsforum > Varför blir vissa folk nervösa…

Varför blir vissa folk nervösa inför uppkörningen?

Gäst 2012-03-17 11:15 ! Citera #
Varför blir vissa folk nervösa inför uppkörningen? Jag tror att nervositet hänger ihop med okunnighet. Är man okunnig så vet man det, hur mycket man än förnekar det eller intalar sig själv att man är doktor inom ämnet. Visst kan man vara nervös om man är duktig också, det säger jag inte eller har en allmänt dålig självkänsla i livet. Men jag tror verkligen att folk blir nervösa för att de vet att brister i någonting- kunskap! Jag tror att det är en mycket stor skillnad mellan att gå på uppkörningen efter två veckors bilkörnings-uppehåll och att öva intensivt i minst tre veckor på förhand konstant varenda dag MED en KÖRBOK. Att ha en körbok med sig är a och o! I körboken beskriver de saker pedagogiskt och stegvis, saker som man tar för givet eller ”för självklart”, tex hur man ska parkera baklänges. En parkering baklänges ska ske på följande sätt: kör in bilens ”framsida” mot mitten av bilen som står parkerad bredvid din önskade parkeringsruta. Vänd full på ratten åt motsatt håll tills bilens högra kant (eller vänstra) är parallell med kanten på bilen bredvid, om ni förstår vad jag menar. Och sen är det bara att backa LUGNT och SÄKERT!
Personligen tycker jag att man bör öva intensivt i minst tre-fyra veckor på ett pedagogiskt sätt, så att uppkörningen ”kommer naturligt” dagen därpå och att man har pluggat HÅRT på teorin och är en KUNNIG trafikant, då förtjänar man minnssannnn minnnsannn körkortet. KÖR HÅRT och VAR INTE NERVÖS! Du är ju bäst liksom.
Gäst 2012-03-17 13:14 ! Citera #
Håller med, förstår inte varför man ska vara nervös på en uppkörning.
Jag var cool-lugn, tänkte att: ”jag ska ju bara köra bil liksom, som jag gjort så många gånger förr!”
När man har uppkörning har man ju ändå kommit så långt i bilkörningen så man borde kunna allt till 100 %, annars är man inte redo :P
Fast visst, hade jag fått köra upp med en inspektör som var otrevlig, sträng och tråkig hade nog nervositeten stigit, helt klart!
Jag hade turen att få köra med en sjukt schysst, glad och trevlig man :D
Beror nog mycket på det ocks´å
samueel 2012-03-17 17:04 ! Citera #
linkyy
Jag var cool-lugn, tänkte att: ”jag ska ju bara köra bil liksom, som jag gjort så många gånger förr!”
När man har uppkörning har man ju ändå kommit så långt i bilkörningen så man borde kunna allt till 100 %, annars är man inte redo :P
Fast visst, hade jag fått köra upp med en inspektör som var otrevlig, sträng och tråkig hade nog nervositeten stigit, helt klart!

Beror ju alltid på hur man är som person samt vilken instruktör man får på uppkörningen. Min syster fick underkänt fastän hon klarade allting galant, endast för att läraren inte tyckte om henne som person.
Gäst 2012-03-17 18:32 ! Citera #
samueel
linkyy

Beror ju alltid på hur man är som person samt vilken instruktör man får på uppkörningen. Min syster fick underkänt fastän hon klarade allting galant, endast för att läraren inte tyckte om henne som person.

Så hon fick ett protokoll utan anmärkningar och kryss, men underkändes ändå?

Senaste foruminläggen

Rubrik
12
I går 22:40
6
I går 22:34
11
I går 17:36
8
I går 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor