Start > Körkortsforum > Studerar folk för att få körko…

Studerar folk för att få körkort eller kunskap?

Gäst 2012-03-17 10:52 ! Citera #
Hej! Detta är något jag har grubblat över. Folk klarar teoriprovet bara för att ”få det överstökat” och för att få sitt körkort. Men hur många är det i själva verket som faktiskt bryr sig om trafiken och att kunna allting? Min bror tog nyligen körkort så fort han fyllde 18 och han minns inte ett dugg från teorin idag... Jag har märkt att han även begått stora misstag på motorvägen på en 70-90 km/h väg genom att köra vårdslöst och ”dingla” med bilen så att den överskrider körfältet. Det känns som att bilen kommer att krocka in på sidan när som helst. Jättehemskt. De blir så uppblåsta också efter att fått körkort... nej usch! Jag tror definitivt att vissa personer förtjänar körkort mer än andra... vad tycker ni?
Gäst 2012-03-17 13:11 ! Citera #
Hm,visst är det skönt att få teorin överstökad, så känner nog dem flesta.
Men den känslan när det står ”Godkänt” på provet är obeskrivlig lycka!
Jag fick 56 rätt, alltså godkänt. Dock inte det bästa resultatet men tillräckligt.
och idag ångrar jag faktiskt att jag gick därifrån utan att kolla på frågorna jag svarat fel på, hade varit ganska intressant att veta vad man failade på..
Gäst 2012-03-17 13:45 ! Citera #
56 är ändå bra tycker jag. men ja det kan jag tänka mig alltså att lyckan är obeskrivlig!
Gäst 2012-03-18 13:25 ! Citera #
Tror nog att de flesta bara satsar att få godkänt på provet och bryr sig inte så mycket om det var 52 eller 60 man fick, bara man klara det så är man nöjd och kommer förmodligen inte röra teoriboken därefter.
samueel 2012-03-18 14:01 ! Citera #
acwn
Tror nog att de flesta bara satsar att få godkänt på provet och bryr sig inte så mycket om det var 52 eller 60 man fick, bara man klara det så är man nöjd och kommer förmodligen inte röra teoriboken därefter.

Du har nog helt rätt i det du säger, att de flesta inte ens rör teoriboken efter man har klarat. Det tycker jag är sjukt, jag menar, vi lär oss inte för att klara provet, vi ska lära oss för att ha vett och kunskap nog för att faktiskt kunna hantera fordon och trafik.
Gäst 2012-03-18 21:31 ! Citera #
Nu tycker jag både bilar och juridik är kul så jag läste kanske mer än en ”normal” elev, men jag tycker att det som står i boken sitter i ännu och jag har haft körkort sedan 2006. Anledningen att jag hänger här är att ett BE-kort hägrar och då är det bra att repetera ifall jag skulle glömt något (och självklart allt som ändrats under 6 år!).
inspektörn 2012-03-19 18:59 ! Citera #
Det finns en anledning till att man införde det sammanhållna provet, nämligen att man skulle vara klar med teori och körning samtidigt så att ALLA kunskaper fanns i färskt minne när man sen skulle ut på egen hand i trafiken!
myggan 2012-04-05 12:12 ! Citera #
Jag tycker man lär sig otroligt mycket på bara teorin, så jag pluggar för att få kunskap iaf ;) Men det finns ju som du säger många som ”bara” pluggar för provet :x Ska själv ha teoriprov på tisdag och jag skulle bli grymt besviken om jag inte får minst 63 men helst 65 8-) Har läst boken två ggr och sen pluggat på olika sidor för att få variation på frågorna + på bilskolan. På denna site har jag nu 100% rätt på alla frågor, men ska ta och köra lite fler slutprov i helgen. Men det känns som jag har koll på det mesta, kanske lite mindre koll på miljö frågor och procent frågor :( Men jag är nöjd om det ”bara” är såna frågor jag får fel på. Vill absolut inte ha några fel på trafikregler och trafiksäkerhet iaf 8-)
Smurff 2012-04-06 13:27 ! Citera #
I och med att man klarar teoridelen så har man ”överinlärt” det som behövs. Att din brorsa gör som han gör än nog bara vårdlöst, vilket också är vanligt bland unga män :P
Gäst 2012-04-06 16:09 ! Citera #
Jag pluggar för att få körkort. Med körkortet innebär en respekt i trafiken och kunskap så att man inte är en fara i trafiken. Klart folk vill få överstökat ett teoriprov. Klarar man inte teorin så kan man ju inte klara det hela. Sedan har alla människor ett eget ansvar att försöka ta till vara på det man lärt sig och inte strunta i all fakta bara för att man har körkortet i handen. Unga bilkörare överskattar sin förmåga i trafiken. Jag ser varje dag där jag bor folk som kör i 40 km/h på en gågata där man ska köra i gångfart. Jag kör i 10 km/h på den gågatan då jag övningskör men inte har jag körkort.

arusa
Hej! Detta är något jag har grubblat över. Folk klarar teoriprovet bara för att ”få det överstökat” och för att få sitt körkort. Men hur många är det i själva verket som faktiskt bryr sig om trafiken och att kunna allting? Min bror tog nyligen körkort så fort han fyllde 18 och han minns inte ett dugg från teorin idag... Jag har märkt att han även begått stora misstag på motorvägen på en 70-90 km/h väg genom att köra vårdslöst och ”dingla” med bilen så att den överskrider körfältet. Det känns som att bilen kommer att krocka in på sidan när som helst. Jättehemskt. De blir så uppblåsta också efter att fått körkort... nej usch! Jag tror definitivt att vissa personer förtjänar körkort mer än andra... vad tycker ni?

Senaste foruminläggen

Rubrik
3
I dag 09:43
1
I går 22:06
2
I går 12:10
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo