Start > Körkortsforum > Varför blinkar inte folk i ron…

Varför blinkar inte folk i rondeller?

Gäst 2012-03-16 17:50 ! Citera #
Jag övningskör, kuggade idag på första uppkörningen på en grej som hade med uppsikt i korsning att göra.
Resten va kanon..

Körde tillbaka till jobbet med min handledare, en tanke far upp i huvudet som jag märkt av mycket senaste tiden, 7 av 10 gånger i rondeller så kan jag inte avgöra vart mina medtrafikanter ska, de tre gångerna jag vet så blinkar två och en kör övertydligt medan de restrerande sju gångerna så håller man hårt åt vänster för att sedan kasta sig till höger när man ska ut, då har jag redan stannat och får lägga om växlingen, hade jag vetat att Nils Karlsson RacerKung hade svängt ut hade jag kunnat bromsa ned, växlat till 3:an, bromsat lite till, dubbelkolla igen de i rondellen, släppt bromsen, kört in, åkt dit jag ska, blinkat och kört ut..... på samma tid som jag står där som ett fån för att Nils Karlsson RacerKung hellre la 10papp på fälgar istället för standard blinkers...
samueel 2012-03-17 16:35 ! Citera #
Sephrenia89
Jag övningskör, kuggade idag på första uppkörningen på en grej som hade med uppsikt i korsning att göra.
Resten va kanon..

Körde tillbaka till jobbet med min handledare, en tanke far upp i huvudet som jag märkt av mycket senaste tiden, 7 av 10 gånger i rondeller så kan jag inte avgöra vart mina medtrafikanter ska, de tre gångerna jag vet så blinkar två och en kör övertydligt medan de restrerande sju gångerna så håller man hårt åt vänster för att sedan kasta sig till höger när man ska ut, då har jag redan stannat och får lägga om växlingen, hade jag vetat att Nils Karlsson RacerKung hade svängt ut hade jag kunnat bromsa ned, växlat till 3:an, bromsat lite till, dubbelkolla igen de i rondellen, släppt bromsen, kört in, åkt dit jag ska, blinkat och kört ut..... på samma tid som jag står där som ett fån för att Nils Karlsson RacerKung hellre la 10papp på fälgar istället för standard blinkers...

Vilken stad bor du i? Jag bor i Umeå, och här ser jag nästan aldrig någon som använder blinkers. Jag själv använder den alltid, men det kan seriöst inte vara mer än 1/10 av befolkningen här som ens vet vad blinkers/körriktningsvisare är för något.
Gäst 2012-03-17 19:38 ! Citera #
Jag känner också att folk är mycket vårdslösa i rondeller vad gäller blinkningar. En bil verkade blinka hela tiden för att den körde längst ut i cirkeln trots att föraren köra runt och inte svängde in på en avfart så fortsatte han blinka. Här trodde man minnsann att han ska svänga in och kände sig redo att köra in i rondellen men icke sa nicke!
Gäst 2012-03-17 21:04 ! Citera #
När du kör in i rondellen så kolla på däcken och på personen ifråga, vilket håll ser han/hon åt, så går det att snabbare se åt vilket håll personen ska åt.
samueel 2012-03-18 13:36 ! Citera #
acwn
När du kör in i rondellen så kolla på däcken och på personen ifråga, vilket håll ser han/hon åt, så går det att snabbare se åt vilket håll personen ska åt.

Bra tips, jag brukar också göra så! :) En annan sak som fungerar för mig ibland är att alltid söka ögonkontakt med personen så kan man nästan känna det.
Gäst 2012-04-07 11:20 ! Citera #
Tycker också det är dåligt på den fronten, med att folk inte visar vart de ska i rondeller. Läste dock häromdagen att man inte ”behöver” blinka innan man kör in i cirkulationen om man ska till höger eftersom det är den enda möjliga körriktningen. Men jag kan ändå tycka att det är schysst om det står någon på andra sidan så vet hen att hen inte behöver vänta på mig. Det kan ju synas på min placering vart jag ska, men det är inte lika tydligt.
Jag blinkar iaf alltid, får hoppas att fler blir bättre på det.

Senaste foruminläggen

Rubrik
3
I dag 09:43
1
I går 22:06
2
I går 12:10
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov