Start > Körkortsforum > Halkbanan

Halkbanan

Gäst 2012-03-13 20:54 ! Citera #
Vad är det för moment man går igenom på halkbanan?
Är lite nervös inför halkbanan så skulle veta exakt vad man gör för att kunna förbereda mig väl.
Gäst 2012-03-13 22:13 ! Citera #
Äh, inget att vara nervös för alls!
Halkbanan är seriöst det roligaste jag gjort under min körkortsutbildning (förutom när man klarade uppkörningen då såklart!)
jag skulle gärna göra halkbanan fler gånger.
Du behöver inte vara orolig, dem förklarar allt. Bara du kan köra bil hyffsat så är det inga problem även om man får köra helt själv i en ny bil du troligen inte suttit i innan, men det är en rolig utmaning. Kändes skithäftigt att få köra där själv i en sprillans ny Volvo s60 :D

Man ska tvärbromsa, så får du se hur långt du glider innan den stannar helt, väja för hinder och ”älgar”, höhö :P
ta vara på den tiden på halkbanan, sjukt kul och lärorikt!
Gäst 2012-03-17 19:06 ! Citera #
Det är helt lungt, hände flera gånger att jag inte gjorde vad de sa men var ändå inga problem att klara sig
Gäst 2012-03-17 19:39 ! Citera #
Grundkravet för halkbanan är ju bara att kunna starta, växla och köra bilen helt enkelt. Inga högre krav. Man kör ju bara på ett område, inte som en uppkörning.
samueel 2012-03-18 13:57 ! Citera #
arusa
Grundkravet för halkbanan är ju bara att kunna starta, växla och köra bilen helt enkelt. Inga högre krav. Man kör ju bara på ett område, inte som en uppkörning.

Precis som du säger så är det inte som en uppkörning. Halkbanan är ju endast till för att man ska få TESTA PÅ hur det känns att köra en bil utan att ha kontroll.
Gäst 2012-03-18 21:34 ! Citera #
arusa
Grundkravet för halkbanan är ju bara att kunna starta, växla och köra bilen helt enkelt. Inga högre krav. Man kör ju bara på ett område, inte som en uppkörning.


Man behöver knappt kunna växla, jag fick något hjärnsläpp (hade aldrig hänt innan och inte hänt efter det) och lyckades lägga i trean efter en sladd. Vid typ femte startförsöket tittade halkmuppen snett på mig och la i rätt växel. :P
Gäst 2012-03-23 21:02 ! Citera #
I princip så är det enda sättet att inte klara det, att köra snabbare i 30-zonen, eller att man inte kan tala svenska. Rätt tama krav tycker väl jag personligen.
msr 2012-03-27 17:33 ! Citera #
matte629
I princip så är det enda sättet att inte klara det, att köra snabbare i 30-zonen, eller att man inte kan tala svenska. Rätt tama krav tycker väl jag personligen.


Hur länge kör man halkbana? Alltså hur länge är man ute på sjävla banan/person? Ska köra nu på torsdag, och är lite nyfiken :)
Ser fram emot det väldigt mycket dock, alla vänner säger att det är sjukt roligt :D
Myran 2012-03-29 15:41 ! Citera #
Jodå det finns sätt att INTE få ok på halkbanan. Och det är om man inte följer instruktionerna man får. Eller om man inte klarar av att komma upp i hastigheten till 70 i ett av broms testen, som är ett krav från trafiksäkerhetsverket att man ska ha klarat av.
Tyvärr så fick man ju inte köra så länge dock, för som alla säger så är det otroligt rolig :P
Gäst 2017-05-08 20:52 ! Citera #
Hur monga koner fins på bana och hur ser själva stellningen ut

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor