Start > Körkortsforum > Växling

Växling

Joken 2012-03-12 22:31 ! Citera #
När jag började köra växlade jag från 1 till 3 och sedan 3 till 5. Jag har sedan hört att man inte ska varva bilens motor på 1:an utan gå från 1-2, 2-4, 4-5 eller 1-2, 2-3, 3-5. Nu har jag därför gått över till att gå från 1:an till 2:an.
Har jag fel eller hur är det med eco driving egentligen? Jag antar att man ska gå från 1:an till 2:an och inte varva på 1:an. Vad är rätt?
Gäst 2012-03-13 07:16 ! Citera #
Ja, ettan använder du endast för att få bilen i rullning eller när du krypkör i väldigt låga hastigheter.
Gäst 2012-03-13 14:14 ! Citera #
Det jag har förstått med Eco driving är att man kan påverka det på väldigt många sätt. Ett av dom sätten är hur man växlar. Det jag lärt mig är att man på ettans växel inte ska köra mer än två billängder och sedan växla upp till tvåan. Sedan snabbt accelerera upp till trean och sedan exempelvis växla direkt till femman. Det man också kan tänka på är att inte bromsa i onödan, utan när man exempelvis ska svänga eller stanna vid rött så kan man bara släppa gasen i tid, sedan motor bromsa, istället för att trycka ned bromsen. Sedan kan man göra sitt bästa för att undvika stopp, och då försöka att ligga på tvåan när man svänger (för det är bra att ligga på så höga växlar som möjligt). Man kan även hoppa växlar på ”väg ner” innan en sväng, då har jag exempelvis gått från femman, till fyran, till tvåan och sedan svängt. Och även då motor bromsat. Dvs. att jag släpper gasen, växlar ner och försiktigt möter med gasen när kopplingen släpps upp.

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I går 22:41
1
I går 22:06
2
I går 12:10
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov