Start > Körkortsforum > När göra riskettan och halkkör…

När göra riskettan och halkkörning?

Joken 2012-03-12 18:24 ! Citera #
Ska ta min första lektion om en vecka (har dock kört mycket hemma och känner mig säker som bilförare, klarar att hantera fordonet). Min undran är när det är dags att köra riskettan och halkbanan, alltså hur tätt inpå sin planerade körkortsprov? Hur länge räcker de riskettan och halkbanan innan de blir för ”gamla”?
Gäst 2012-03-12 19:07 ! Citera #
Halkbanan gör du i slutet av ”körkortsutbildningen”, efter moment motorväg. men har du kört mycket hemma så borde momenten inte vara några problem.
Dom har som krav att man ska kunna köra på ett säkert sätt, att man kan kontrollera bilen fullt ut innan man får boka halkis.
Halkbanan är inte svår, bara så himla roligt och lärorikt :)
riskettan kan du göra när som helst. jag gjorde den på min körskola innan jag ens hade börjat ta körlektioner. gör den så haru den gjord!
Gäst 2012-03-13 15:05 ! Citera #
Jag kör privat, utan att binda mig till någon körskola. Jag har kört under ett år och jag gick riskettan härom veckan. Jag tror det är bra att du går den snart, för är det så att du kan väldigt mycket och inte behöver ta så många lektioner så är det ju bra om den är avklarad så du ganska direkt kan göra risktvåan. För sedan kommer ju teorin och efter det uppkörningen. Kan ju vara skönt att sprida ut allt lite grann.
natalie seppinen 2012-03-13 17:08 ! Citera #
Hanna Berggren
Jag kör privat, utan att binda mig till någon körskola. Jag har kört under ett år och jag gick riskettan härom veckan. Jag tror det är bra att du går den snart, för är det så att du kan väldigt mycket och inte behöver ta så många lektioner så är det ju bra om den är avklarad så du ganska direkt kan göra risktvåan. För sedan kommer ju teorin och efter det uppkörningen. Kan ju vara skönt att sprida ut allt lite grann.


riskettan är ju alkoholhantering osv, har du gjort det så bokar du direkt till halkbana, riskettan före halkbanan så va det för mig, och har gjort teoriprov då jag kugga sen dan efter uppkörning det klara jag och nu är det teoriprovet som jag måste klara, man har två månader på sig om man inte klarat nåt av de inom 2 mån får man börja om från början med teori /uppkörning
Gäst 2012-03-14 10:09 ! Citera #
Joken
...
Hur länge räcker de riskettan och halkbanan innan de blir för ”gamla”?


Riskutbildningen är giltig i 5 år. Den slutar dock gälla när du får ditt körkort, så om du får körkortet återkallat och måste ta om det så måste du göra om riskutbildningen med.
leprachun 2012-03-14 12:25 ! Citera #
Gäst
Joken
...
Hur länge räcker de riskettan och halkbanan innan de blir för ”gamla”?


Riskutbildningen är giltig i 5 år. Den slutar dock gälla när du får ditt körkort, så om du får körkortet återkallat och måste ta om det så måste du göra om riskutbildningen med.

Vet du ifall detta gäller även halkan? ifall den håller i 5år.
Gäst 2012-03-14 17:33 ! Citera #
leprachun

Vet du ifall detta gäller även halkan? ifall den håller i 5år.


korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/personbil/Riskutbildning/

Den nya tvådelade riskutbildningen som genomförs från den 1 april 2009 är giltig i 5 år från att du genomfört den, men giltighetstiden upphör att gälla samma dag som körkortet utfärdas.


Ett tips är att läsa igenom körkortsportalens informationssidor. Den innehåller precis allt du behöver veta om att ta körkort.
Gäst 2012-03-15 13:31 ! Citera #
leprachun
Gäst
Joken
...
Hur länge räcker de riskettan och halkbanan innan de blir för ”gamla”?


Riskutbildningen är giltig i 5 år. Den slutar dock gälla när du får ditt körkort, så om du får körkortet återkallat och måste ta om det så måste du göra om riskutbildningen med.

Vet du ifall detta gäller även halkan? ifall den håller i 5år.


Klart det gör. Halkan är ju en del av riskutbildningen ;)
Lil Jon 2012-05-22 00:01 ! Citera #
God afton, jag undrar om man måste ta Risk 1:an och halkbanan i den ordningen, eller blir det strul om jag halkar först och tar drog-utbildningen när jag fått den bokad om tio långa dagar?
Gäst 2012-06-07 19:15 ! Citera #
Lil Jon
God afton, jag undrar om man måste ta Risk 1:an och halkbanan i den ordningen, eller blir det strul om jag halkar först och tar drog-utbildningen när jag fått den bokad om tio långa dagar?


Enligt Körkortsportalen så är kravet helt enkelt att du måste göra Risk 1 och 2 före kunskapsprovet, och enligt Värmlands Trafikskola (googlade) så går det bra att göra Risk 2 (halkbana) före 1:an. :D

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 14:05
4
I dag 13:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor