Start > Körkortsforum > Har min lärare fel?

Har min lärare fel?

Gäst123 2012-06-28 20:05 ! Citera #
Jojo
Om du tycker att det låter konstigt så är det ju bara att fråga din lärare varför så får du förklaringen:)
Men Man får faktiskt köra över hastighetsgränsen vid ”omkörning” just för att det bara är för en väldigt kort stud. En omkörning görs ju bara om du har ett fordon framför som kör under hastighetsgränsen, som tillexempel en lastbil eller en bil med släp som bara får köra i 80. Då måste du öka farten för att snabbt komma om och sedan återgå till det högra körfältet igen och saktar ner till 90. Du har ju inte hur lång tid som helst på dig att göra en omkörning vilket är varför man ökar farten så paas mycket.

Jag håller med jojo, eller ja, tycker nog att det är logiskt att göra så. På tanken på att om alla bilar bakom den bilen med släp som kör i 80-70 inte kan köra i 90 och köra om och det blir en jävla massa bilar bakom och trafiken inte flyttar på som det ska. Och bara för att komma förbi den bilen så måste ju man köra om med lite högre hastighet (som inte alltid kan vara i 90, snarare ligger på 95-100) och byta fil och sänka ner hastighet till 90 igen. Jag vill jätte gärna ha nån bilskollärare eller nån vettig person kommentera om det där så att vi får ett rätt svar enligt lag.
Gäst 2012-06-28 23:25 ! Citera #
Gäst123
Jojo
Om du tycker att det låter konstigt så är det ju bara att fråga din lärare varför så får du förklaringen:)
Men Man får faktiskt köra över hastighetsgränsen vid ”omkörning” just för att det bara är för en väldigt kort stud. En omkörning görs ju bara om du har ett fordon framför som kör under hastighetsgränsen, som tillexempel en lastbil eller en bil med släp som bara får köra i 80. Då måste du öka farten för att snabbt komma om och sedan återgå till det högra körfältet igen och saktar ner till 90. Du har ju inte hur lång tid som helst på dig att göra en omkörning vilket är varför man ökar farten så paas mycket.

Jag håller med jojo, eller ja, tycker nog att det är logiskt att göra så. På tanken på att om alla bilar bakom den bilen med släp som kör i 80-70 inte kan köra i 90 och köra om och det blir en jävla massa bilar bakom och trafiken inte flyttar på som det ska. Och bara för att komma förbi den bilen så måste ju man köra om med lite högre hastighet (som inte alltid kan vara i 90, snarare ligger på 95-100) och byta fil och sänka ner hastighet till 90 igen. Jag vill jätte gärna ha nån bilskollärare eller nån vettig person kommentera om det där så att vi får ett rätt svar enligt lag.

Enligt lag är hastighetsbestämmelserna tydliga. De gäller. Även vid omkörning.
HammerFall 2012-06-29 00:38 ! Citera #
Jag måste faktiskt hålla med prs.. Det verkar väldigt befängt att din körlärare har sagt och lärt ut nått sådant..
BellaJohansson 2012-07-08 15:17 ! Citera #
Hej, det låter som en mkt oansvarlig lärare... han ska lära ut hur man SKA göra enligt konstens alla regler inte hur många i praktiken gör. Trist att läsa sådant här,,, olater hinner man få tids nog ändå utan att man ska behöva lära sig dem på trafikskolan. dessutom så har han ansvar över vilken sorts förare som kommer ut på vägarna.. tycker du ska påpeka detta
mvh :x
volle 2014-06-24 09:20 ! Citera #
Jag tror att det bros helt till sitatuationen.

Vanligtvis får du inte överskrida hastigheten som är satt.

Men säg att du kör på 2+1 väg och du påbörjar en omkörning av en tung lastbil och du har bilar bakom dig och sedan ser att de två filerna börjar gå ihop så måste du dedikera till omkörning, gasa hårt för att inte orsaka olycka för bakomvarande trafik. ’’Nöd före lag’’.

Givetvis ser man när filerna går ihop på en skylt men det finns situationer som kan uppstå där du kan behöva köra snabbare.
Jossan-88 2014-06-24 14:22 ! Citera #
volle
Jag tror att det bros helt till sitatuationen.

Vanligtvis får du inte överskrida hastigheten som är satt.

Men säg att du kör på 2+1 väg och du påbörjar en omkörning av en tung lastbil och du har bilar bakom dig och sedan ser att de två filerna börjar gå ihop så måste du dedikera till omkörning, gasa hårt för att inte orsaka olycka för bakomvarande trafik. ’’Nöd före lag’’.

Givetvis ser man när filerna går ihop på en skylt men det finns situationer som kan uppstå där du kan behöva köra snabbare.

Jag håller absolut inte med dig om detta, om man nu gör en sådan dum omkörning så har man ju haft en dålig planering i sin körning. Man ser långt innan om man kommer hinna ifatt lastbilen samt om filerna ska gå ihop.
Gäst 2014-06-26 21:53 ! Citera #
Ingenstans i trafikförordningen står det att det finns undantag som gör att man får överskrida hastighetsbegränsningar. En av grundreglerna är å andra sidan att man ska iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Därför kan man kanske tänka sig att man ”får” köra för fort om det av någon anledning innebär fara annars.

Men måste man överskrida högsta tillåtna hastighet för att göra en omkörning kanske den framför inte kör så himla långsamt ändå. Då blir inte vinsten av en omkörning speciellt stor.
Linus 2014-07-03 10:52 ! Citera #
Alltså jag tänker klaga lite här, Motorväg jag övningskör, håller vid hastigheten exakt, dvs. 70. 90. 110. Det blev omkörning hela tiden i alla fall, ni som har kortet för helvete sluta beter er som idioter...
Jossan-88 2014-07-04 09:39 ! Citera #
Linus
Alltså jag tänker klaga lite här, Motorväg jag övningskör, håller vid hastigheten exakt, dvs. 70. 90. 110. Det blev omkörning hela tiden i alla fall, ni som har kortet för helvete sluta beter er som idioter...

Jag håller med, jag tog mitt körkort för prick ett år sedan, och efter att ha kört omkring nu en del sen dess så har man sett hur sjukt farliga vissa personer är när dom kör bil.. Men dom som kör så sitter knappast på denna sida och läser detta..
Gästanvändare 2014-07-04 17:56 ! Citera #
julia92
min körskolelärare säger att det är okej att överstiga hastighetsgränsen när man kör om på motorväg men det står i körskoleboken att det absolut inte är okej. vad ska jag tro egentligen?

Byt körskolelärare för han/hon vet inte vad han/hon pratar om.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo