Har min lärare fel?
Min körskolelärare säger att det är okej att överstiga hastighetsgränsen när man kör om på motorväg men det står i körskoleboken att det absolut inte är okej. vad ska jag tro egentligen?
Det låter väldigt märkligt att det skulle vara okej att överskrida hastighetsgränsen tycker jag. Hur skulle i så fall den lagtexten se ut? ”Man får köra i max 90, men om man kör om får man köra så fort man vill”? Man måste i så fall även definiera när omkörningen påbörjas och när den avslutas. Annars kan jag ju lägga mig i vänstra fältet på en motorväg med hastighetsgränsen 90, men köra i 150 km/h hur länge jag vill, så länge det ligger bilar i högerfältet, eftersom jag då kan hävda att jag ju kör om dem. Det är ju vägens hastighetsgräns som gäller och jag kan inte tänka mig att den slutar gälla för att du vill byta plats med fordonet framför dig.
Om du måste köra över gällande hastighetsbegränsning på motorvägen för att köra om, så har du ju inget behov av att göra omkörningen överhuvudtaget! Du har ju den hastighet man får ha!
Häller med föregående, det borde inte vara tillåtet att överskrida hastigheten (kanske borde dock vara tillåtet om man från början har tänkt göra en ”vanlig” omkörning inom hastighetsbegränsingen men sedan får möte mitt i omkörningen, att man då accelerar upp högre än den tillåtna hastigheten för att undvika frontalkrock. Det är inte tillåtet att köra om högre än hastighetsbegränsningen i all fall vid en ”vanlig” omkörning. Kände en som körde om en lastbil och efter det såg att hastighetsbägränsningen hade sänkts under omkörningen. Polisens stod med laser och han blev av med körkortet ett tag...
Om du tycker att det låter konstigt så är det ju bara att fråga din lärare varför så får du förklaringen
Men Man får faktiskt köra över hastighetsgränsen vid ”omkörning” just för att det bara är för en väldigt kort stud. En omkörning görs ju bara om du har ett fordon framför som kör under hastighetsgränsen, som tillexempel en lastbil eller en bil med släp som bara får köra i 80. Då måste du öka farten för att snabbt komma om och sedan återgå till det högra körfältet igen och saktar ner till 90. Du har ju inte hur lång tid som helst på dig att göra en omkörning vilket är varför man ökar farten så paas mycket.
Om du tycker att det låter konstigt så är det ju bara att fråga din lärare varför så får du förklaringen
Men Man får faktiskt köra över hastighetsgränsen vid ”omkörning” just för att det bara är för en väldigt kort stud. En omkörning görs ju bara om du har ett fordon framför som kör under hastighetsgränsen, som tillexempel en lastbil eller en bil med släp som bara får köra i 80. Då måste du öka farten för att snabbt komma om och sedan återgå till det högra körfältet igen och saktar ner till 90. Du har ju inte hur lång tid som helst på dig att göra en omkörning vilket är varför man ökar farten så paas mycket.
Är detta verkligen sant? Jag har hört precis tvärtom, man får aldrig överskrida hastighetsgränsen, även om det gäller omkörning.
Någon skulle behöva leta fram en källa till det här, och rätta alla undrande en gång för alla.
min körskolelärare säger att det är okej att överstiga hastighetsgränsen när man kör om på motorväg men det står i körskoleboken att det absolut inte är okej. vad ska jag tro egentligen?
Tycker absolut att du inte ska överskrida hastigheten!
Det låter konstigt att din körlärare säger så. Jag skulle ha frågat igen och rent instinktivt tänker jag att man inte ska överskrida de gränser som finns, de finns ju där av en anledning. Var det fritt att frångå dem så skulle det ju inte vara någon mening med hastighetsbegränsningar och fortkörning skulle vara svårt att dömas för..
Man ska aldrig överskrida gränsen, om du märker att du måste höja hastigheten för att göra en säker omkörning, så ska du istället avbryta omkörningen.
Nej det är absolut inte ok. din lärare verkar inte heller helt ok. så länge du inte kör ett utryckningsfordon så ska du inte överträda hastighetsbegränsningarna.
Senaste foruminläggen
Rubrik