Start > Körkortsforum > Kostnader för delmomenten

Kostnader för delmomenten

jossi<3 2012-03-07 09:03 ! Citera #
Hejsan

Är det någon som vet vad den genomsnittliga kostnaden är för Riskettan, Risktvåan samt uppkörningen? Teoriprovet ligger väl på runt 220 kronor vad jag vet! :)
Skiljer det sig mycket i kostnader beroende på vart i landet man gör dessa delar eller på vilken körskola men går dessa?

tack för svar :)
Gäst 2012-03-07 09:17 ! Citera #
Det är väl lite olika pris på olika körskolor :P
men på min körskola var priserna:
Riskettan: 450 kr
Halkbanan (Risktvåan) 1800 kr.
Uppkörning till trafikverket 700 kr + lån av bil från körskolan + uppvärmning med läraren innan 700 kr.
och teorin 220 kr.
jossi<3 2012-03-07 09:22 ! Citera #
Tack för svaren! Uppskattas :D

Då kan jag passa på att fråga då det verkar som att du har koll. Ungefär hur lång tid tar varje delmoment? Alltså kan man i princip bara ringa in för att få n tid för riskettan eller behöver man ta en dag ledigt för att göra detta moment?

Behöver man ha med sig material när man går till riskettan som papper och penna?

Tack så länge
Gäst 2012-03-07 12:31 ! Citera #
Det stämmer att teoriprovet kostar 220 kr.

Riskettan vara i minst 3 timmar. Priset är cirka 400–800 kr (varierar beroende på vem man gör den hos).

Hur du jobbar/går i skolan vet ju inte jag. Så om tiderna för riskettan innebär att du måste ta ledigt eller inte är ju svårt att svara på. Jag tog ledigt för båda riskutbildningsdelarna, då de låg på förmiddagen och de tar ju lite tid att genomföra. Så de flesta måste nog ta ledigt för att kunna delta.

Du behöver nog inte ha med dig papper och penna. Om jag inte minns fel så får du allt material du behöver där. Kanske kan vara en idé att ta med något att äta eller dricka. 3 timmar av information kan kännas lite långt, speciellt med tanke på att riskettan vanligen inte innehåller något som deltagarna inte har hört förut. Det kan bli lite långtråkigt...

Halkbanan tar 3-4 timmar att genomföra och kostar cirka 1 400 kr (även här kan det variera beroende på var man gör den).

Giltighetstiden för riskutbildningen är 5 år.

Uppkörningen kostar 700 kr. Om du lånar bil hos trafikverket så tillkommer en kostnad på ca 400 kr. Om du istället lånar trafikskolans bil så brukar det kosta ungefär som en vanlig körlektion. Det kan även vara bra att ta en körlektion precis innan uppkörningen, så man är lite uppvärmd och då tillkommer ju kostnaden för den lektionen också.

Jag betalade 700 kr till trafikverket för uppkörningen och 1200 kr till min trafikskola (600 kr för en timmes uppvärmningslektion och 600 kr för att låna bilen under uppkörningen), så totalt kostade min uppkörning (inkl lektion och lån av bil) 1900 kr.
samueel 2012-03-18 13:24 ! Citera #
jossi<3
Hejsan

Är det någon som vet vad den genomsnittliga kostnaden är för Riskettan, Risktvåan samt uppkörningen? Teoriprovet ligger väl på runt 220 kronor vad jag vet! :)
Skiljer det sig mycket i kostnader beroende på vart i landet man gör dessa delar eller på vilken körskola men går dessa?

tack för svar :)


Här på Centrala Trafikskolan i Umeå så är priserna följande:

Riskettan: 600kr (elev på skolan) och 800kr (privatist)
Risktvåan/halkbanan: 2500kr
Uppkörning inkl lån av bil och 40 min uppvärmning: 1100kr
Teoriprov: 220kr
Gäst 2012-03-18 14:08 ! Citera #
Jag går på en körskola i Enköping där är det ganska bra priser
330 för en körlektion 40 min
400 för riskettan
Lån av bil uppkörning 500 kr
samueel 2012-03-18 17:02 ! Citera #
acwn
Jag går på en körskola i Enköping där är det ganska bra priser
330 för en körlektion 40 min
400 för riskettan
Lån av bil uppkörning 500 kr


Det är alltså ganska stora skillnader i de olika städerna här i Sverige!
Gäst 2012-03-19 10:18 ! Citera #
samueel
acwn
Jag går på en körskola i Enköping där är det ganska bra priser
330 för en körlektion 40 min
400 för riskettan
Lån av bil uppkörning 500 kr


Det är alltså ganska stora skillnader i de olika städerna här i Sverige!


Ja, nu är detta en lågpris körskola som satsar på att vara billigast, finns ingen annan i närheten med dessa priser vad jag vet. Men kokurans är alltid bra

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I dag 06:09
94
I dag 05:55
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor