Första körlektionen
Jag har min första körlektion imorgon, jag har kört lite grann privat men inte jättemycket. Vad kan jag vänta mig imorgon? Kommer läraren säga vad/hur jag ska göra? Hur mycket teori tror ni jag förväntas kunna? Borde jag ha läst igenom boken innan, hur var det för er? Är lite nervös att han tror att jag kommer vara väl förberedd eftersom jag sagt att jag siktar på att ta körkortet i början av maj. Är det lite ”sent ute” att börja med körlektioner först nu?
Hej!
Du skulle kunna ta körkortet i maj om du kör intensivt de månaderna du har kvar tills dess, samtidigt som du övar in teorin, lär dig skyltarna och försök titta på dem också när du kör :P Jag körde en del hemma innan jag hade min körlektion hos en körskola, det jag fick göra var att öva på att starta bilen och liksom köra på låga hastigheter och bromsa. Nu vet jag inte hur långt du har kommit men om du redan kan grunderna så tar de oftast ut dig till villaområden där det inte brukar finnas mycket trafik. Du får lära dig hur du ska placera dig, högerregeln är viktig, och speglarna är lika viktiga de med. Det är svårt att få med speglarna när man väl börjar köra, men tänk på att innan varje sväng så ska du titta i backspegeln, sidospegeln och sedan vända hela huvudet för att titta bakåt åt sidan för att se att det inte kommer någon cyklist eller något annat överraskande. Sedan blinkers följt av efterkoll i backspegeln då du har svängt färdigt. Det skadar inte heller att man tittar en extra gång varje gång man svänger. Men det är väl det som brukar vara. Lycka till imorrn och försök slappna av! Jag är alltid nervös inför varje körning med skolan...
När jag skulle börja på trafikskolan sa de att om man låg i en hel del med övningskörningen och pluggade ordentligt till teorin ska det inte vara något större problem att ha körkortet i handen efter 2-3 månader, alltså låter maj inte alls orimligt. Fast det beror ju på hur mycket du tänker köra såklart.
Att kunna trafikskyltarna är alltid bra, åtminstone de mest grundläggande; väjningsplikt, stopplikt, var det är förbjudet att köra, enkelriktat osv. Vad man får göra beror ju helt på vilken nivå man ligger på och jag antar att det även har att göra med var man kör (vilken stad etc.) Det är även viktigt att tänka på att inte köra snabbare och mer avancerat än vad man klarar av. Blinkers, bromsa i tid, växling brukar vara det första momenten.
Jag rekommenderar även att du fortsätter varva med privat körning, utöver körlektionerna, det fungerar bra för mig i alla fall!
Har du kört hemma också så är det inte alls omöjligt att hinna ta körkort till maj!
Jag började på körskola början på december, och fick körkortet 13 februari. och jag har aldrig övningskört hemma då jag inte haft tillgång till detta då mina föräldrar bor på annan ort.
det beror heelt på hur mycket du kämpar.
om du är en sån som tycker det är asjobbigt att köra bil så kommer det ta tid, men är du en sån som verkligen VILL detta så kommer du lätt ta det till maj! :P
läraren kommer fråga vad du har för erfarenhet. jag hade noll erfarenhet av bilkörning, läraren körde till ett ställe och sedan bytte vi. fick köra på ett mindre trafikerat område, fick växla från 1:an till 2:an och känna på dragläget osv.
Jag gjorde min första körlektion nånsin idag på körskola och då fick jag lära mig till att börja med att försöka hitta dragläget när man kopplar och få bilen att inte rulla iväg, trots att man ger en liten knyck på gasen, men bilen skulle bara stå helt stilla. Efter det så kollade vi i speglarna bakåt, sidan och över axeln (döda vinkeln) och sen blinkade oss ut, och sedan snabbt växla över till tvåan från ettan och eftersom det var första gången så gick det väl lite sådär. Någon gång råkade jag släppa kopplingen när jag skulle gasa och det resulterade i ett knyck, och ibland när läraren pratade oavbrutet om nått så blev man kanske lite okoncentrerad som ovan förare och lite. Men jag antar att det sätter sig efter ett tag, i varje fall får man hoppas på det. Vill gärna att det ska gå bättre i framtiden!
Jag hade aldrig ens suttit i förarsätet när jag körde på bilskolan första gången. kändes lite som att bilskoleläraren tog för givet att jag visste vad koppling osv innebar första gången. började med teorin först efter cirka 20 lektioner så förbered dig lite i förväg, det hade jag sparat mycket tid och pengar på
Jag körde 5 lektioner på en trafikskola ,och förra veckan körde med annan trafikskola . Det känns att jag började från början . Den nya läraren mycket tydlig och jag lärde mig på det sista lektionen mer än de 5 första lektionerna.
Vad man får göra beror ju helt på vilken nivå man ligger på och jag antar att det även har att göra med var man kör (vilken stad etc.) Det är även viktigt att tänka på att inte köra snabbare och mer avancerat än vad man klarar av. Blinkers, bromsa i tid, växling brukar vara det första momenten....!!!
Vad man får göra beror ju helt på vilken nivå man ligger på och jag antar att det även har att göra med var man kör (vilken stad etc.) Det är även viktigt att tänka på att inte köra snabbare och mer avancerat än vad man klarar av. Blinkers, bromsa i tid, växling brukar vara det första momenten....!!!
Senaste foruminläggen
Rubrik