Start > Körkortsforum > Övningsköra med hund i bilen?

Övningsköra med hund i bilen?

thatha 2009-05-17 12:03 ! Citera #
Får man övningsköra med en stor hund i bilen om den sitter i bagasutrymet???
Pelmazo 2009-05-17 16:42 ! Citera #
Det tror jag nog att man får med tanke på att man får övningsköra med mänskliga passagerare. Tänk bara på att ha tillräckligt bra sikt bakåt när du övningskör. Det kan annars bli ett extra moment som gör övningskörningen svårare än vad den skulle behöva vara.
Anita91 2009-05-18 15:05 ! Citera #
Ja det tror ja, sålänge den inte är ivägen så man inte ser !
Nucleus 2009-05-19 03:00 ! Citera #
Det får man, och det står inget i vägtrafiklagen om att det skulle vara något problem.

/N
Gäst 2009-05-26 19:09 ! Citera #
Det är ingen fara så länge hunden inte skymmer sikten. Tänk bara på att medan man övningskör och ännu inte tagit körkort hela tiden lär sig hur man ska köra bil, även om det känns som man kan allt. Tänk därför bara på om du vill ha med dig hunden i bilen som kan störa din koncentrations förmåga.
Jokerstyle 2009-05-27 18:44 ! Citera #
Håller med det som alla andra sagt, skulle dock vilja tillägga (med en viss risk att låta som en moralgubbe) att du bör vänta med att låta hunden vara med tills du känner dig skapligt säker på att åka bil, samt kan köra lugnt och välplanerat utan häftiga inbromsningar.
Tänk på att en krock i riktigt låg hastighet fortfarande har en oväntat hög rörelseenergi!

Med det sagt, så måste jag bara tillägga att jag inte skulle bli förvånad om man blir en lugnare och säkrare bilförare i längden med en hund i bilen, det finns ju ingen som vill utsätta sitt favorithusdjur för onödig fara och det leder säkerligen till ett lugnare mer defensivt körsätt
Heulwen 2009-06-04 11:28 ! Citera #
Som några redan skrivit så visst får man rent lagligt men jag tycker man bör vänta med det tills man känner sig som att man snart klarar av att köra upp, ifall man krockar kan djuret skadas allvarligt. Det finns faktiskt säkerhetsbälten för hund, det kanske vore något även när du får körkort?
Tycker att även djuren har rätt att skyddas till max i bilen, våra katter åker i transportburar som knäpps fast i bältena.
Gäst 2009-07-15 19:12 ! Citera #
De borde man ju få göra. Är lite konstigt om man inte får de.
//M
LinaLi 2014-12-22 09:47 ! Citera #
Jag har övningskört med två barn i bilen från start. Inte det optimala men det fanns inget alternativ för mig.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I går 18:00
2
I går 13:14
8
I går 00:25
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor