Kugga?

sanjoh94 2012-03-06 10:09 ! Citera #
KAN man kugga halkbanan? Min pojkvän säger att det ”i princip” INTE går att kugga den. Men vad är det man ska göra för att ”lyckas” kugga? (så jag vet vad jag absolut inte ska göra! ;) )
Gäst 2012-03-06 12:02 ! Citera #
Hahah välta bilen :))
Gäst 2012-03-06 12:35 ! Citera #
Kan du inte hantera bilen alls (växla t.ex.), eller alls följa instruktioner så att det blir farligt så kanske du kuggar. Men det ska väldigt mycket till. Klarar du av att köra bil i ett villaområde så ”klarar du” halkan.

Gör du däremot missar som att får motorstopp ett par gånger, eller missar att du ska bromsa vid en röd kon och inte en gul så gör det ingenting.
Gäst 2012-03-06 15:12 ! Citera #
De brukar säga att man ska göra halkbanan i slutet på utbildningen, men det kändes när jag var där som man snarare kunde komma dit utan att ha kört särskilt mycket alls. Jag har alltid övningskört med manuell bil men då dessa var slut fick jag köra automatväxlad, så det var inte så mycket som kunde gå fel. Å andra sidan kanske det är roligare att komma dit då man har mer kunskaper och känner sig säker.

Kugga sig tror jag man i så fall gör om man inte lyssnar på anvisningarna och kör i helt fel hastighet, att komma igenom pinnarna på halkbanan var oviktigt då jag körde.

Se till att komma nykter och ta med leg också, annars får man inte ens köra!
Gäst 2012-03-07 09:03 ! Citera #
När jag hade min halkkörning sa de att det är väldigt, väldigt sällan de kuggar en men man blev ju lite skraj när det fanns chans att man kunde göra det. En halkkörning är ju inte billig heller plus att det tar i princip en dag för att man ska bli klar. De kuggar inte dig på en gång utan man har tre varningar på sig och de säger också till om man ligger på gränsen. För att du ska få varningar så är det väl om du inte kan köra bil, inte lyssnar på vad de säger osv.
jossi<3 2012-03-07 10:10 ! Citera #
Tihii, :P

Jag har hört när en kompis var uppe och körde halkan och denne frågade hur många som hade kuggat där. De svarade att de endast kuggat en person. Den här personen kunde olyckligtvis inte Svenska så han kunde därför inte ta några instruktioner... :D Så jag tror att det är SÅÅ svårt! Alltså inte så himla lätt att kugga med andra ord!

Ville bara dela med mig av det så att ni förstår hur pass svårt det är att kugga! =)

Som jag har skrivit tidigare så vill man att eleven ska ”misslyckas” på halkan. Alltså tappa kontrollen (på ett kontrollerat sätt vill säga) så att eleven faktist får känna på hur det är att faktiskt tappa greppet på hala ytor i kurvor och så vidare så att man får denna kunskapen. Det är ju trotts allt detta det hela går ut på! Men sen ska man ju inte tappa kontrollen så att man voltar med bilen ;) ;) hehe Ni förstår vad jag menar! 8-)
Gäst 2012-03-07 12:40 ! Citera #
Som jag har förstått det så blir du bara kuggad om du inte deltar (gäller både halkan och riskettan). Om du sätter dig i ett hörn och bara väntar på att tiden ska gå, så blir du inte godkänd. Däremot får man göra fel. Jag körde av vägen när jag gjorde halkan, men blev ändå godkänd :P

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo