Start > Körkortsforum > Krympande vägar?

Krympande vägar?

sanjoh94 2012-03-06 10:04 ! Citera #
Hej!
Jag har ett litet problem då jag övningskör. När jag får möte så känns det som att vägen ”krymper”, vilket resulterar i att det känns som att jag behöver hålla jättemycket åt högerkanten för att inte krocka. Hur ska jag tänka för att få bort den här känslan? Jag tycker att det är jätteobehagligt att få möte som det är nu!
Gäst 2012-03-06 13:22 ! Citera #
Hej!

Det beror på vad det är för väg du kör på, landsväg, parkering, inne i stan osv? Om det är en mindre väg så kan jag förstå att det känns som att vägen krymper, så är det för mig också ibland och nu har jag ändå övningskört i två år ungefär. Men om vägen är smal så kan du ju faktiskt lätta på gasen och inte köra så snabbt, anpassa dig såklart efter hastigheten på vägen också. Du kan ju också hålla ut till höger men ändå hålla dig på vägen du kör på. Sedan tror jag att det har med självförtroendet att göra också. Min körskolelärare sa till mig att jag kör bra, jag kör säkert ännu bättre egentligen om det inte vore för självförtroendet. Du måste tro på dig själv och övervinna rädslan plus att övning ger färdighet, så ge dig ut du bara! Det ska jag. Lycka till :)
Gäst 2012-03-06 14:59 ! Citera #
Det är viktigt att inte titta för mycket på bilen man möter. Om man istället behåller blicken rakt fram och kastar en snabb blick i sidospeglarna har man kontroll över hur nära kanten och den andra bilen man ligger.

Jag tror även att du snabbt kommer att vänja dig vid hur stor plats bilen tar och hur nära en mötande bil man ska ligga. Sånt blir ju mer självklart för varje gång man kör. Men att inte ha för hög fart, respektive släppa på gasen precis innan mötesögonblicket är alltid bra på en smal väg eller då man känner sig osäker.
jossi<3 2012-03-07 19:34 ! Citera #
Usch jag vet vad du menar.
Det värsta är när man kör på en smal bro och får möta med en stor buss som kör alldeles för fort.
Det värsta med det är ju att det inte finns någon väggren att köra ned i utan bara en höög kant som är lika farlig att köra in i som bussen :P
usch usch kommer ihåg första gångerna jag mötte bussar på den bron där jag bodde förut. Jag skrek typ av skräck och vrålade ”den kommer köra in i oss, aaaaaaaah” hahhaha :lol:

Men men som de andra säger, den där osäkerheten och rädslan släpper efter ett tag, som tur är så är det ju inte endast ditt ansvar att hålla ut när du får möte utan även den mötande bilen kommer ju att ha uppsikt över dig när denne kör förbi! :)

Kämpa på jag tror helt klart att det kommer att släppa efter tiden.
Gäst 2012-03-13 22:46 ! Citera #
Jag upplevde samma sak när jag började köra. Det jag kan tipsa dig om är att fästa blicken långt fram på vägen och tänka att ”bilen egentligen inte möter dig” :) det kanske låter konstigt, men det gjorde jag och nu är det som att jag inte har den rädslan och iom att jag fäster blicken lite längre fram så krymper inte vägen på samma sätt längre.

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I går 22:41
1
I går 22:06
2
I går 12:10
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov