Scenario 1: Man står stilla med bilen och vill köra in på en landsväg där hastigheten är 70 km/h. Hur stort avstånd måste det finnas till närmaste bil som kommer körandes innan man får köra in på landsvägen?
Scenario 2: Man står stilla med bilen och vill köra in på en landsväg där hastigheten är 90 km/h. Hur stort avstånd måste det finnas till närmaste bil som kommer körandes innan man får köra in på landsvägen?
Scenario 3: Man står stilla vid en rondell. Hur stort avstånd måste det finnas till närmaste bil som kommer körandes innan man får köra in i rondellen?
Svar på alla tre: tillräckligt för att inte hindra.
Landsväg: 10 sekunder är nog bra med marginal.
Allt handlar ju om avvägningar man gör i varje given situation, något du får med erfarenhet.
Jag tänkte på din fråga när jag var ute och övningskörde (privat). Även om man vet vilket avstånd som är lagom i antal meter är det nog svårt att avgöra när en bil faktiskt befinner sig ex 100 m bort. Man vänjer sig nog vid att ta de där besluten, själv frågar jag fortfarande nästan alltid den jag kör med. Men det är ju bra att man har den där skylten i baken
.
Hur snabbt accelererar din bil 0-100km/h?
Har du kunskapen att accelerera bestämt upp till högsta tillåtna hastighet?
Svaren på båda frågorna är av vikt när du skall bedöma om du kan utnyttja en lucka eller inte!
Glöm inte att lägga in parametrar som last och ev. uppförs eller nerförslut, hastigheten på bilen du skall in framför mm mm, allt spelar roll!
Kort sagt, det går inte att säga på rak arm vilket avstånd det skall vara för att du skall kunna köra!