Start > Körkortsforum > Teoriprovets frågor

Teoriprovets frågor

Gäst 2012-03-02 14:39 ! Citera #
En kompis till mig som gjorde teoriprovet för ett tag sedan påstod att det fanns frågor som man inte ens kunde få svar på i körkortsboken. Jag sa till han att det är svårt att tro på. Finns det andra med samma erfarenhet eller talar min kompis i nattmössan?:D
Gäst 2012-03-02 16:00 ! Citera #
Han har rätt, boken är bara författarnas tolkning av vad som är viktigt och inte. Lagarna är ju tusentals sidor och mycket krångliga = mycket utelämnas i böckerna. Jämför också böckerna, det du hittar i en, kanske du inte hittar i en annan.
inspektörn 2012-03-02 17:36 ! Citera #
Det är precis som Gäst säger! Det finns ju dessutom en uppsjö körkortsböcker på marknaden, men det är lagtexten som gäller!
Gäst 2012-03-03 16:11 ! Citera #
Gäst
Han har rätt, boken är bara författarnas tolkning av vad som är viktigt och inte. Lagarna är ju tusentals sidor och mycket krångliga = mycket utelämnas i böckerna. Jämför också böckerna, det du hittar i en, kanske du inte hittar i en annan.


För att ta ett exempel så stod det inget i min körkortsbok om hur långa barn ska vara för att sitta som vuxen på plats med/utan airbag. Fick en fråga på teoriprovet om just hur ett barn skulle sitta om det var x cm långt. Hade jag inte kompletterat med teori på körkortonline, så hade jag inte haft någon som helst aning om reglerna kring det.
Det stod inte heller något om hur långt ifrån airbagen man ska sitta. Det fick jag ingen fråga om, men jag vill minnas att jag har sett forumdiskussioner om det.
En enda teoribok är på tok för kort för att täcka precis alla detaljer kring alla regler. Ju fler källor du har dess bättre.
Gäst 2012-03-03 20:24 ! Citera #
Gäst

För att ta ett exempel så stod det inget i min körkortsbok om hur långa barn ska vara för att sitta som vuxen på plats med/utan airbag. Fick en fråga på teoriprovet om just hur ett barn skulle sitta om det var x cm långt. Hade jag inte kompletterat med teori på körkortonline, så hade jag inte haft någon som helst aning om reglerna kring det.
Det stod inte heller något om hur långt ifrån airbagen man ska sitta. Det fick jag ingen fråga om, men jag vill minnas att jag har sett forumdiskussioner om det.
En enda teoribok är på tok för kort för att täcka precis alla detaljer kring alla regler. Ju fler källor du har dess bättre.


Sida 116 respektive 119 i körkortsboken 20:e utgåvan.
Gäst 2012-03-05 09:07 ! Citera #
prs
Gäst

För att ta ett exempel så stod det inget i min körkortsbok om hur långa barn ska vara för att sitta som vuxen på plats med/utan airbag. Fick en fråga på teoriprovet om just hur ett barn skulle sitta om det var x cm långt. Hade jag inte kompletterat med teori på körkortonline, så hade jag inte haft någon som helst aning om reglerna kring det.
Det stod inte heller något om hur långt ifrån airbagen man ska sitta. Det fick jag ingen fråga om, men jag vill minnas att jag har sett forumdiskussioner om det.
En enda teoribok är på tok för kort för att täcka precis alla detaljer kring alla regler. Ju fler källor du har dess bättre.


Sida 116 respektive 119 i körkortsboken 20:e utgåvan.


Då kanske det är den man skulle haft :P
jossi<3 2012-03-06 16:41 ! Citera #
Körkortsboken? Är det ”Du och Jag i trafiken” Eller är det en bok som heter körkortsboken? :P

I vilket fall som helst, tycker ni att ”Du och Jag i trafiken” är en bra bok att studera med innan provet eller bör man alltid komplettera med andra material?

Tycker annars att dessa böcker är väldigt bra men just den frågan om barn har jag nog inte läst om vad jag vet.

Gäst - du får gärna skriva ned svaret om du har tid och lust :) Så man vet !!
Gäst 2012-03-09 09:47 ! Citera #
jossi<3
körkortsboken? Är det ”Du och Jag i trafiken” Eller är det en bok som heter körkortsboken? :P

I vilket fall som helst, tycker ni att ”Du och Jag i trafiken” är en bra bok att studera med innan provet eller bör man alltid komplettera med andra material?

Tycker annars att dessa böcker är väldigt bra men just den frågan om barn har jag nog inte läst om vad jag vet.

Gäst - du får gärna skriva ned svaret om du har tid och lust :) Så man vet !!


Körkortsboken är en bok som heter just så. Du och Jag i trafiken är en annan teoribok.

Jag minns inte den exakta frågan ord för ord, och även om jag gjorde det så får man inte sprida frågorna som kommer på provet då det är sekretessbelagt. Men reglerna är väl i alla fall följande:
* Barn som är kortare än 135 cm ska ha speciellt barnskydd av något slag, men det finns undantag:
- Det är tillåtet för barn under 3 år att tillfälligt åka taxi i baksätet utan barnskydd
- Barn över 3 år får tillfälligt åka kortare sträckor med bälte i baksätet.

* Om barnet är 135 cm eller längre så behövs inte längre barnskydd, men barnet får inte sitta på plats med krockkudde.
* När barnet är 140 cm eller längre får det sitta precis som vuxna, dvs även på plats med krockkudde.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest