Start > Körkortsforum > Alla bilar borde ha alkolås

Alla bilar borde ha alkolås

Gäst 2012-03-02 14:34 ! Citera #
Jag läste idag att alla bilförare i Frankrike kommer tvingas ha ett alkolås i bilen. Detta tycker jag är väldigt bra. Samma sak borde införas i Sverige för att hejda rattfylleristerna.

/svt.se/svttext/web/pages/137.html:
”Från 1 juli måste franska bilförare
ha en apparat i bilen som mäter
alkoholhalten i utandningsluften.

Beslutet är ett försök att minska
rattonykterheten, som ligger bakom 30
procent av landets trafikdödsolyckor.

Förra året dog 3.970 personer på
vägarna i Frankrike, en siffra
regeringen i år vill se minskad till
3.000.

Sedan president Sarkozy i höstas
lovade att införa regeln har barer
och nattklubbar tillhandahållit
testare av engångsmodell.”
Gäst 2012-03-02 22:46 ! Citera #
Det är inte ett alkolåskrav utan ett krav på att ha ett vanligt test av utandningsluften.
Gäst 2012-03-13 16:19 ! Citera #
Jag tycker att alla bilar borde ha alkolås. Med tanke på att det är många som kör rattfull och att det är så pass många olyckor som händer där alkohol är inblandat, så borde det bli lag på det. Även att andra bilister skadas och att anhöriga till de skadade får leva med sorgen om någon dör vid en sådan olycka.
Gäst 2012-03-13 20:45 ! Citera #
Håller verkligen med om att alla bilar borde ha alkolås!!!
Skulle minska antalet olyckor väldigt mycket.

Kan inte se något negativt med ett alkolås faktiskt. Ofta finns det ju både en bak- och framsida av något nytt. Men denna gång kan jag endast se något positivt!
Tänk vad det skulle kunna rädda liv...
Gäst 2012-03-13 21:10 ! Citera #
Japp, riktigt kul när alkolåset inte fungerar och man ska ta sig till jobbet. Jag tror det är svårt att motivera samhällsnyttan med de investeringskostnader som privatperson det innebär.

Den som absolut vill undgå alkolåset kommer ju kunna ordna det ändå. Hellre ökade kontroller på vägarna.
Gäst 2012-03-15 22:09 ! Citera #
Alltså, alkolås är ju en bra idé. Men jag har lite svårt att se hur det skulle kunna fungera praktiskt, en alkis skulle ändå köpa en liten fläkt/tryckluft/motsvarande och blåsa med den i låset tills h*n fick åka iväg. Sedan brukar ju elektronik sluta fungera efter ett tag, det blir liksom ännu en grej som kan gå sönder.

Men visst vore det bra, man kanske skulle kunna ha det som försäkringskrav eller någon skattereducering om det eftermonteras och som standard i nya bilar från något visst år?
samueel 2012-03-17 18:04 ! Citera #
Hanna Berggren
Jag tycker att alla bilar borde ha alkolås. Med tanke på att det är många som kör rattfull och att det är så pass många olyckor som händer där alkohol är inblandat, så borde det bli lag på det. Även att andra bilister skadas och att anhöriga till de skadade får leva med sorgen om någon dör vid en sådan olycka.

Det är 13000 st/dag i Sverige som kör påverkade, så jag håller verkligen med dig där. Det är ju dessutom något positivt för de som faktiskt kör påverkade, med tanke på att många som kör påverkade skulle ALDRIG göra något dumt under körning utan droger/alkohol. Det skulle ju då också innebära att de slipper leva med vetskapen om att de dödat en person pga att de gjorde ett dumt val; att sätta sig bakom ratten påverkad.
Gäst 2012-03-20 17:31 ! Citera #
Som många andra här tycker jag absolut att det är en bra idé med alkolås. Detta är något som bör vara standard i de nya bilar. Däremot tror jag inte att det är många som självmant kommer installera det, speciellt med tanken på kostnaden.

Precis som någon skrev tidigare funkar den kanske inte en dag när du ska till ex jobbet etc eller att föraren ”tvingar” någon annan blåsa i den. Jag har en vän som hade druckit ”lite” som sedan skulle köra hem med sina tre barn och fru i bilen och bad då sin dotter eller fru blåsa. Första gången jag såg det sa jag inget (ja, jag vet det var väldigt dumt.) men var väldigt orolig hela tiden och ringde därför hem till dem 30min senare för att kolla om de kommit hem oskadda.Tydligen var det inte första gången, fick jag reda på senare. Andra gången jag såg det hade jag väldigt svårt att hålla tyst så jag gömde hans bilnycklar och bad dem ta en taxi hem. Förklarade dagenefter för både barnen och frun hur farligt det kunde bli. Som tur är så har familjen förstått det och lovat att aldrig blåsa istället för honom, hoppas de hållaer vad de lovar.

Vad jag vill säg är att det är en toppen idé men den som vill kan ”lätt” kring gå det och samtidigt få en ”med hjälpare” som i detta fall var en minderåring, som inte vågade säga emot. Om ingen hade stoppat henne kanske hon hade använt samma knep när hon blir äldre, för att hon inte fått lära sig att det är fel. Det räcker inte med ett alkolås, alla har ansvar

(Ni får ursäkta mig om jag inte stavat rätt någonstans, min svenska är inte den bästa )

Senaste foruminläggen

Rubrik
3
I dag 09:43
1
I går 22:06
2
I går 12:10
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor