Start > Körkortsforum > Uppkörning i Farsta

Uppkörning i Farsta

virtual1 2012-03-09 23:21 ! Citera #
mattesthlm
Hej på er !
Sitter o funderar här om det är verkligen så svårt att klara uppkörningen där. Rykten säger en sak och statistiken en annan, vilka av de man ska följa egentligen ?
Alla är olika och lär sig på olika sätt, vissa blir bättre på att köra bil och vissa känner sig bra när de kan teorin bättre. Hur går det till att just där är hårdast ?
Tänkte boka min körprov i slutet av mars och är lite tveksam om jag verkligen bli godkänd där. Har övat rätt mycket hittills, körde på de flesta områden från Handen till Globen där de brukar köra med folk o känner mig trygg i bilen.
Det känns som att jag är redo nästan men man får ändå såna tankar typ:
skulle jag hamna med någon trevlig som ska gå att prata med ? eller blir det kanske någon jäkla kärring som ska bara sitta o vänta tills man gör nåt fel o bli kuggad ? skulle jag överdriva med hastigheten eller köra lite saktare en vanligt ? jaha..
Verkar lite som att inspektoren spelar mest roll i det hela.
Vad tycker ni ? Vilka är erans erfarenhet ? någon som körde redan där och klarade på första försöket eller ? Hur gick det då ?

Klarade mig på andra försöket förra januari, var på god väg att klara första försöket med trots saftigt med snö. Var en ganska strikt kille jag åkte med samt en ’nykomling’ i baksätet som skulle lära sig. Började med en rätt enkel yttre säkerhetskontroll. Körde ner på nynäsvägen mot Länna, fick vända där, tillbaka upp mot larsboda och snurra runt lite, göra en enkel parkering (på valfritt sätt), och sen tillbaka till ”förarprovshuset”, fick höra att jag var kuggad pga ett ingripande av kontrollanten - i mina ögon ett onödigt ingripande då jag var på väg av från nynäsvägen på en avfart med en rätt snäv högersväng där sträckan att sakta ner på var rätt kort. Men han tyckte jag körde för fort in i den snäva kurvan och var ”tvungen” att bromsa ned mig lite, dock avslutade han med att säga ”Att jag hade väldigt goda chanser att klara mig nästa gång” - så, efter att ha lyckats boka en tid två veckor senare hamnade jag med en tjej som var väldigt lättpratad. Det bar ned mot Haninge där vi snurrade runt lite, och sen tillbaks - ett par-tre km från slutet så frågade hon ”Nå, vad ska du köpa för bil nu sen då...?” - då log jag och insåg att jag nog hade klarat mg lite bättre den här gg... yes, utan att dra på det hela sa hon ”Du är godkänd” - då var det mkt leenden på vägen hem... =) - så jag tror inte de är så farliga i Farsta, mer att de är mer rätt ”korrekta” i det de gör, har du tränat bra o känner dig säker på det du gör så klarar du dig säkert nu, lycka till!
Josefine 2012-03-16 22:51 ! Citera #
Körde upp för 2:a gången idag, fast denna gången i Sollentuna. Klarade det!!!! Går inte att förklara lyckan när man får beskedet :D Hoppas alla här får känna detsamma snart!!!
Gäst 2012-07-06 16:52 ! Citera #
Josefine
Tack snälla Matte! Inspektörn: Jag fick kryss i E och G på punkt nr 11, gatukorsning. Kom lite för snabbt i en korsning så jag hann inte se ordentligt vad som hände på vänster sida. Jag förstår synpunkten och övar mer till nästa uppkörning! :) Inga sura miner här inte. I övrigt gick det ju bra så jag klagar inte.

Jag hade uppkörning i Farsta i morse och kuggade på exakt samma punkt. Kom i en korsning där det fanns en STOPP-skylt. Jag stannade vid skylten istället för vid strecket ca 2 meter fram. Kuggade pga detta. SKIT!!!!

Plus att hon tyckte att jag inte kunde högerregeln då jag körde istället för att stanna närpersonen till höger stod still och jag kom med fart så självklart körde jag bara istället för att tvärnita?

Tycker det är konstigt att man ska köra ”perfekt” enligt de på trafikverket när alla andra som har körkort kör som IDIOTER!

/Arg tjej säger hej
Gäst 2012-07-06 23:40 ! Citera #
Gäst

Jag hade uppkörning i Farsta i morse och kuggade på exakt samma punkt. Kom i en korsning där det fanns en STOPP-skylt. Jag stannade vid skylten istället för vid strecket ca 2 meter fram. Kuggade pga detta. SKIT!!!!

Plus att hon tyckte att jag inte kunde högerregeln då jag körde istället för att stanna närpersonen till höger stod still och jag kom med fart så självklart körde jag bara istället för att tvärnita?

Tycker det är konstigt att man ska köra ”perfekt” enligt de på trafikverket när alla andra som har körkort kör som IDIOTER!

/Arg tjej säger hej

Du behöver inte köra perfekt, men har du sådana brister som är trafikfarliga eller tydligt visar att det är något moment du inte kan eller klarar av, så klarar du inte körprovet.

Bara för att andra kör dåligt innebär det väl inte att vi därför ska sänka ribban och låta fler dåliga förare ut på vägarna?
erraN 2012-07-07 04:43 ! Citera #
Klarade uppkörningen i maj i Farsta. Första försöket. Inga problem. Körde fel, men vände på lämplig plats. Dom har nog koll på vilka som är tillräckligt säkra för att köra på vägarna.
Pamela 2018-03-08 18:01 ! Citera #
Hej! Jag har kört upp i farsta runt 15:30 tiden och jag kuggade på grund av för det mesta när jag skulle byta körfält på motorvägen där man knappt kunde hitta luckor för körfältsbyte. Så jag fick ta den första luckan som jag hann med innan bilen närmar sig för mycket. Han sa då att bilar blir förskräckta när jag ger blinkers och de är nära. Vet inte hur jag kunde ha gjort det bättre eftersom jag inte kunde få det avståndet som inte får de att bli skrämda. Han tog det som att jag inte kunde samspela med andra trafikanter och min nästa uppkörning är den 21:a mars kl 08:30 . Har någon tips om vart de brukar köra då och om det är fortfarande mitt i rusningstrafiken?
Gäst 2018-03-09 01:20 ! Citera #
Pamela 2018-03-08
Hej! Jag har kört upp i farsta runt 15:30 tiden och jag kuggade på grund av för det mesta när jag skulle byta körfält på motorvägen där man knappt kunde hitta luckor för körfältsbyte. Så jag fick ta den första luckan som jag hann med innan bilen närmar sig för mycket. Han sa då att bilar blir förskräckta när jag ger blinkers och de är nära. Vet inte hur jag kunde ha gjort det bättre eftersom jag inte kunde få det avståndet som inte får de att bli skrämda. Han tog det som att jag inte kunde samspela med andra trafikanter och min nästa uppkörning är den 21:a mars kl 08:30 . Har någon tips om vart de brukar köra då och om det är fortfarande mitt i rusningstrafiken?
Hej,
Jag gjorde min uppkörning i Farsta vid lunchtid i tisdags och klarade det på första försöket. Jag var väl föreberedd.
Har bara hört skräckhistorier från Farsta och att det är omöjligt att klara på första.
Min uppkörning var väldigt simpel och avslappnad.
Är förvånad då jag väntade mej det värsta.
Jag upplevde trafikinspektören som utöver trevlig och vänlig som väldigt rättvis och proffesionell.
Han berättade att dom har 9st (!) aspiranter per dag alltså 45st i veckan.
Det jag vill säga med det är att dom ser om man är redo eller ej och han bedömde att du inte är det.
Du har nu god tid inför nästa prov att öva utan att be om tips vilka vägar/områden provet kan komma att ske. Du ska klara av att köra överallt och följa skyltar och tillämpa trafikregler med riskmedvetandet.
Ang situationen på motorvägen så tolkar jag det som att hans bedömning var korrekt.
Du medger ju själv att du var för nära för att påbörja ett körfältsbyte och ändå gör du det, du chansar och tar en risk.
Du säger att du inte vet vad du kunde gjort bättre och det ska du kunna veta.
Det låter som att du helt enkelt borde legat kvar om det är så att du inte har möjlighet att kunna byta fil. Och byta så fort tillfälle ges. Alternativt vända och åka tillbaka om du då åkt förlångt.
Säkerhet går före ALLT. Även ecodrive. Man får aldrig någonsin chansa i trafiken!
Specifikt på motorväg där vi har högsta hastigheterna måste vi vara otroligt riskmedvetna och planera körningen i god tid.
Du kanske hade möjlighet att byta körfält mycket tidigare beroende på anvisningen var/målet gick?
Mängdträna körfältsbyten och eventuellt andra brister du har i ditt körsätt.
Finns liksom inga andra tips eller råd.
Kämpa på!
Var väl förberedd inför uppkörningen så kommer det gå vägen.
Du kommer klara det!
Lycka till!

Senaste foruminläggen

Rubrik
9
I dag 19:38
4
I dag 18:10
11
I dag 18:00
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor