mattesthlm
Hej på er !Sitter o funderar här om det är verkligen så svårt att klara uppkörningen där. Rykten säger en sak och statistiken en annan, vilka av de man ska följa egentligen ?
Alla är olika och lär sig på olika sätt, vissa blir bättre på att köra bil och vissa känner sig bra när de kan teorin bättre. Hur går det till att just där är hårdast ?
Tänkte boka min körprov i slutet av mars och är lite tveksam om jag verkligen bli godkänd där. Har övat rätt mycket hittills, körde på de flesta områden från Handen till Globen där de brukar köra med folk o känner mig trygg i bilen.
Det känns som att jag är redo nästan men man får ändå såna tankar typ:
skulle jag hamna med någon trevlig som ska gå att prata med ? eller blir det kanske någon jäkla kärring som ska bara sitta o vänta tills man gör nåt fel o bli kuggad ? skulle jag överdriva med hastigheten eller köra lite saktare en vanligt ? jaha..
Verkar lite som att inspektoren spelar mest roll i det hela.
Vad tycker ni ? Vilka är erans erfarenhet ? någon som körde redan där och klarade på första försöket eller ? Hur gick det då ?
Klarade mig på andra försöket förra januari, var på god väg att klara första försöket med trots saftigt med snö. Var en ganska strikt kille jag åkte med samt en ’nykomling’ i baksätet som skulle lära sig. Började med en rätt enkel yttre säkerhetskontroll. Körde ner på nynäsvägen mot Länna, fick vända där, tillbaka upp mot larsboda och snurra runt lite, göra en enkel parkering (på valfritt sätt), och sen tillbaka till ”förarprovshuset”, fick höra att jag var kuggad pga ett ingripande av kontrollanten - i mina ögon ett onödigt ingripande då jag var på väg av från nynäsvägen på en avfart med en rätt snäv högersväng där sträckan att sakta ner på var rätt kort. Men han tyckte jag körde för fort in i den snäva kurvan och var ”tvungen” att bromsa ned mig lite, dock avslutade han med att säga ”Att jag hade väldigt goda chanser att klara mig nästa gång” - så, efter att ha lyckats boka en tid två veckor senare hamnade jag med en tjej som var väldigt lättpratad. Det bar ned mot Haninge där vi snurrade runt lite, och sen tillbaks - ett par-tre km från slutet så frågade hon ”Nå, vad ska du köpa för bil nu sen då...?” - då log jag och insåg att jag nog hade klarat mg lite bättre den här gg... yes, utan att dra på det hela sa hon ”Du är godkänd” - då var det mkt leenden på vägen hem... =) - så jag tror inte de är så farliga i Farsta, mer att de är mer rätt ”korrekta” i det de gör, har du tränat bra o känner dig säker på det du gör så klarar du dig säkert nu, lycka till!