Start > Körkortsforum > Internationellt körkort

Internationellt körkort

Gäst 2012-02-27 05:12 ! Citera #
Hej, jag har ett Syriskt internationellt körkort, undrar om jag kan byta den till svensk körkort, eller måste göra ett svenskt körkort på nytt för att få köra i Sverige?
inspektörn 2012-02-27 05:59 ! Citera #
Du kan inte byta ut det till ett svenskt körkort utan måste göra ett helt förarprov.
Vad gäller huruvida du får köra på det här beror bla på om du är folkbokförd i Sverige eler inte och i så fall hur länge. Är det bara ett internationelt körkort eller har du ett nationellt Syriskt körkort också?
Frågan är inte enkel att besvara eftersom många fler frågeställmningar måste klargöras!
Miranda 2012-02-28 19:02 ! Citera #
Ang. Körkort utomlands: Om jag tar körkort här i sverige, kan jag då använda det i Australien eller måste jag ta ett Autralienskt också?
Gäst 2012-02-29 00:43 ! Citera #
Miranda
Ang. Körkort utomlands: Om jag tar körkort här i sverige, kan jag då använda det i Australien eller måste jag ta ett Autralienskt också?


Tre musklick på körkortsportalen så hittade jag information.

korkortsportalen.se/jag-har-korkort/internationellt-korkort/
Gäst 2012-03-20 17:45 ! Citera #
För att kunna köra bil i ett land som ligger utanför EES området så måste du ha ett internationellt körkort vilket kan fås om man har ett giltigt svenskt körkort. Ett internationellt körkort utfärdas bland annat av Vi bilägare mf.l. Ett internationellt körkort är dock en översättning av det svenska körkortet och därför ska man alltid ha med sig det det svenska körkortet när man kör utomlands.
Eddi 2018-06-29 19:28 ! Citera #
Hej
Jag har ett internationell körkort från Kosovo.
Jag är folkbokförd i Sverige nu oxå, blev det för några dagar sen.
Min fråga till er är nu om jag får köra med mitt internationella här i Sverige och hur länge får jag köra?
Mvh Eddi
Gäst 2018-06-30 23:45 ! Citera #
Har du varit folkbokför i över 1 år så får du inte köra med det.
Inte heller om giltighetstiden gått ut.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/har-korkort/utlandska-korkort/korkort-fran-lander-utanfor-ees/

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/har-korkort/utlandska-korkort/
Gäst 2018-06-30 23:52 ! Citera #
Om det inte är skrivet på något av de godkända språken (kolla länken i inlägget före detta) så måste du ha med dig en översättning, av godkänd översättare (inte din kompis).
Det ska även vara bild på dig. Annars måste du bestyrka att det är ditt med pass eller liknande.

Ett år från det datum du blev folkbokförd kan du använda det.
Sen måste du gå och ta nytt, med allt vad det innebär; halka, teori, uppkörning mm.
Du kan inte byta in det direkt mot ett svenskt körkort då Kosova inte är ett EES-land.

Lycka till
Jag 2020-01-20 23:35 ! Citera #
Varför ni känner inte serbiska körkortet
Tyskland Danmark östrike ma kan byta mot ett tyska Dan öst körkort jag fåstor inte farför gäler inte är i sverigre dom
Åkså i EEU land ?
Gäst 2020-01-21 18:51 ! Citera #
Jag 2020-01-20
Varför ni känner inte serbiska körkortet
Tyskland Danmark östrike ma kan byta mot ett tyska Dan öst körkort jag fåstor inte farför gäler inte är i sverigre dom
Åkså i EEU land ?
Serbien är inte medlem/anslutet EU/EES land.

Om du är folkbokförd i Sverige är ditt körkort giltigt ett år.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest