Start > Körkortsforum > Blinkers vid huvudledssväng?

Blinkers vid huvudledssväng?

Paddy 2012-02-26 19:54 ! Citera #
Jag har två frågor angående blinkers:

1) Om huvudled svänger till vänster och jag följer den, är jag då skyldig enligt lagen att blinka?

2) Om jag befinner mig i ett körfält där körfältspilen endast visar en riktning - t.ex. vänster - är jag då skyldig enligt lagen att blinka?
Seblos 2012-02-26 19:57 ! Citera #
Enligt lärare är det alltid bäst att vara övertydlig och blinka även om man bara kan svänga åt ett håll, vad lagen säger vet jag inte
Paddy 2012-02-26 20:03 ! Citera #
Verkar vara svårt att få reda på vad lagen säger, alla talar om ”bör”, men väldigt få verkar veta som gäller enligt lagen.
Gäst 2012-02-27 08:50 ! Citera #
Vart huvudleden tar vägen spelar ingen roll. Du svänger fortfarande och när du svänger ska du blinka.
När du bara får svänga vänster kan det också vara bra att blinka (det kan ju komma mötande som inte ser att du bara får välja vänster, men blinkar du så ser de vart du ska ta vägen). Det finns dock situationer då det är bättre att avstå från att blinka. Det kan t ex vara så att två körfält svänger åt vänster och du ligger i det högra av dem. Om du bedömer att en blinkning troligen skulle uppfattas av andra som att du vill byta till det vänstra körfältet, i stället för att förtydliga vänstersvängen, så kan det ju vara bättre att avstå.
Men i alla situationer där det inte skapar förvirring så är det bättre att vara övertydlig och blinka trots att det känns överflödigt, än att avstå från det och med lite otur överraska dina medtrafikanter.
Seblos 2012-02-27 10:19 ! Citera #
Fick en fråga på teoriprovet idag och den bekräftar att man måste blinka även om huvudled svänger. Klarade provet btw :D
anton010101 2012-08-03 09:17 ! Citera #
JA, det är lag på att man ska blinka, även om man följer huvudled. Detta fick jag höra av min körskolelärare igår. Han hade sett frågan komma upp på teoriprovet för BE-körkort bland annat.
Gäst 2012-08-04 15:53 ! Citera #
Paddy
Jag har två frågor angående blinkers:

1) Om huvudled svänger till vänster och jag följer den, är jag då skyldig enligt lagen att blinka?

2) Om jag befinner mig i ett körfält där körfältspilen endast visar en riktning - t.ex. vänster - är jag då skyldig enligt lagen att blinka?



1) Ja, du ska blinka även om huvudleden svänger. Om ”ingen blinkning” betyder att man ska svänga när huvudleden gör det, hur skulle du då visa för medtrafikanterna att du ska fortsätta rakt fram?

2) Ja, du ska blinka även om körfältet bara är avsett för t ex vänstersväng, eftersom mötande inte kan se att du bara får svänga vänster.
Ted 2017-04-25 12:41 ! Citera #
Konstigt att man ska blinka när huvudleden svänger. I en korsning i Uppsala svänger huvudleden, och i svängen finns angränsande vägar. Blinkning betyder väl att man ska svänga av från huvudleden. Därmed inte blinka om man tänker följa huvudleden!?
Gäst 2017-04-25 13:54 ! Citera #
Ted 2017-04-25
Konstigt att man ska blinka när huvudleden svänger. I en korsning i Uppsala svänger huvudleden, och i svängen finns angränsande vägar. Blinkning betyder väl att man ska svänga av från huvudleden. Därmed inte blinka om man tänker följa huvudleden!?
Nej.. svänger du så ska du blinka ..
Nick 2017-04-26 11:07 ! Citera #
Korsas huvudleden med en annan väg, ja - du är skyldig att blinka.

I ett körfält med endast pil åt vänster / höger, ja - du är skyldig att blinka.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest