Följdfråga till min fråga ang antal alternativ.
Är det verkligen så att fler än ett alternativ på provet kan vara rätt?
Det jag tror att du har hört är att folk ofta säger att ”det finns ett svar som är rätt och ett som är mer rätt”. Det är inte sant. Det finns alltid bara ett svarsalternativ som är rätt. Minns inte precis hur svarsalternativen var när jag gjorde provet hos trafikverket, men jag minns att när man gjorde tester här på körkort online så fanns det ibland ett svarsalternativ som alltid är rätt i alla situationer och ett svarsalternativ som skulle kunna vara rätt i vissa situationer, men fel i andra. Om du skulle få en fråga med sådana alternativ, så ska du välja svaret som alltid är rätt.
ex: Trafiksignal lyser gult, vad gäller?
A. Du får köra
B. Du får inte köra
C. Du får köra mot gult ljus om du inte hinner göra en säker inbromsning.
A är fel, eftersom det är grönt som betyder att du får köra
B är rätt om du hinner stanna på ett säkert sätt, men hinner du inte det så är det ju fel
C är rätt, eftersom du får köra mot gult ljus, men bara om du är så nära och har så hög hastighet när det slår om från grönt, så du inte kan stanna på ett trafiksäkert sätt.
Men det finns som sagt aldrig en fråga där två svar är precis lika rätt. Om du har tillräckliga kunskaper så ska du kunna avgöra vilket av svaren som är ”mest rätt” utan problem.
Precis som Gäst här ovanför säger så är det alltid det som är mest rätt som du ska gå efter om du är tveksam mellan två svarsalternativ.
Som frammande, som har kört bland dem dumma, outbildade Amerikanska förare i 55 år nästan prickfritt, skulle man tro att Transportstyrelsen skulle acceptera denna massiva, lyckade (och lite tursamma ) erfarenheten med ett Svensk körkort. Genom tur och förskicklighet her jag overlevt det som en hel del folk i Sverige har aldrig upplevt och kommer aldrig att upleva alls så ofta, som tur är.. I stället måste jag bli ett barn igen, och det körkort jag må få, villkorligt.
Det finns mycket att uppskatta i den utbildning vi får här, visdom och erfarenhet. Men det hela är överdrivet, arrogant och dyr utom sens.. I transportstyrelsenäs egna material, vi ser Gudäs hand som håller ett Svensk körkort övanför att barnslig medborgare, som kämpar upp höga steg tveksamt, och måste lära sej Guds vilja. Så ser myndigheterna på saken. Precis som i Japon och Schweitz, dem enda länder vem soms körkort Sverige har frivilligt accepterat. Bad company to be found in. I detta allmänna sammanhäng, vissa saker står ut:
1.Teoriprovet har minst 3 frågor per 70 där, ord eller uppgifter som är udda eller det bästa valet är mycket diskutabel, och i minst ett fall--att farthållare är bensinsnåla--direkt fel. I så fall börjar aspiranten med så många som fyra svar of dem 70 ”fel,” och då får man missa bara fyra utav dem kvarvarande frågorna för att ta körkortet. Måste vara nästan perfekt, kort sagt.
2. Ochså, i stränga länder och delstater, vet dem att folk kommer att glömma med en gång, sådant som regler för släpp och barnstol , så att de ger folket ansvaret att slå upp dem regler när dem behövs, så att folket inte kommer inte in i nån dyrbar, överdimensionerade provnings-process som slår hårdest mot dem fattiga.
3. I vissa sammanhäng är ekokörning direkt farligt, och i körprovet har det blivit mer en religion än annat. Jag har svårt att göra korstäcken medans jag kör framfor två skolar soms dag har just slutat och där folk springer och kör omkring lite galet. Säkerhet måste komma först.
4. Att provköra i en bil med nya bromsar som tar i för fullt när man ens nyser i föraresätet, bärde vara olagligt, med pengarna åter till elevenera med en gång. I värklighet, tar dem pengarna ändå.
5. Dybara exam och dokument för folk som övningskör med aspiranter, skulle vara ersätt av gratis tillstånd äfter TS har kollat övningsförares rekord i trafik. Punkt och slut.
Ja, jag körde bättre än jag skriver Svenska, och gjorde det i fem land, på vänster sidan och på höger, i hela 55 år med hjälp och tur,utan problem ändå tills jag började söka körkort i Sverige. Nu är jag demoraliserade och en bra bit fattigare. Ni har en bra utbildning som måste göras om. Landet är i alla fall redan fullt med EU medborgare och turister, som kör på egna körkort. Ni kör ändå säkert mest för att ni är rationella. har koll på alcohols faror, har underbara vägar, och en hel del utav er kör säkra bilar. Det nuvarande utbildningen hjälper till, med skadar en hel del på olika sätt. Perfection belongs to God, not to TS. For them, that claim comes at a price.
Jag vill rätta till en viktig punkt: när jag i mitt inlägg idag, sa ”provkörning,” jag skulle ha sagt ”övningskörningar riktade mor provkörning”. Mina reflektioner gällde hur trafikskolarnas övningskörningar tolkar dem krav som ska ställas under eventuella provkörningar.
Ken!
Det du skriver är rena rappakaljan, men jag har förståelse för språkproblemet, så kan du skriva allt en gång till på engelska så kanske vi har en chans att förstå vad du vill!