Start > Körkortsforum > Vändning & Heldragen Linje

Vändning & Heldragen Linje

AMTL 2012-02-24 09:16 ! Citera #
Hej!

Jag skulle vilja ställa några frågor angående om vändningar och även heldragen linje.
1. Hur många olika vändningar finns det? och i vilken situation bör man använda respektive?
2. När bilen framför dig gör en vänstersväng och det är en heldragen linje till vägrenen, kan man ändå köra om bilen framför på höger sida?

Sedan en extra fråga, hur bör man förbereda sig innan uppkörning?
Gäst 2012-02-24 12:12 ! Citera #
AMTL
Hej!

Jag skulle vilja ställa några frågor angående om vändningar och även heldragen linje.
1. Hur många olika vändningar finns det? och i vilken situation bör man använda respektive?
2. När bilen framför dig gör en vänstersväng och det är en heldragen linje till vägrenen, kan man ändå köra om bilen framför på höger sida?

Sedan en extra fråga, hur bör man förbereda sig innan uppkörning?


1. Den var svår. Det finns ju så massa sätt att vända på och man bör använda den som är smidigast och säkrast för situation.
Några exempel på sätt att vända:
* Kör ett fullt varv i en cirkultationsplats
* Vänd i en vändzon
* U-sväng (Undvik den om du inte kan komma runt på ett försök. Det är dumt att stå mitt i vägen och behöva backa)
* Backa runt ett hörn
* Kör in i en parkeringsruta, backa ut ur den igen och kör åt det håll du kom från
* Tag ett varv runt en byggnad
osv...


2. Du får köra om på höger sida av ett fordon som ska svänga vänster, men man får inte köra över en heldragen linje. Så jag tror att det är okej om du får plats mellan den vänstersvängande och linjen, men inte om du måste överskrida linjen med något hjul.


3. Det viktigaste du kan göra för att förbereda dig för uppkörningen är att öva - både på det teoretiska och det praktiska. Kan du köra bil så får du körkort.
Sen tycker jag att det är bra att se till att sova ordentligt natten före provet, så man är utvilad.
Kom i tid till provet och ha lite marginal, så du inte behöver stressa alltför mycket om det händer något oförutsett på vägen dit och du tappar några minuter.
Kom ihåg att inspektören är en vanlig människa, försök om möjligt föreställa dig att det bara är vikarien för din vanliga trafikskolelärare/handledare.
Men som sagt, inga förberedelser hjälper om du inte kan hantera fordonet på ett säkert sätt. Det är det du bedöms på, så vill du ha ett godkänt prov så krävs övning.
AMTL 2012-02-24 21:53 ! Citera #
Okej okej TACK SÅ MYCKET! :D

Vad menar ni med ”backa, packeringsruta”?
Hur gör man en saxvändning?
Björn He 2024-05-31 14:49 ! Citera #
Hur ofta är en vägren utanför heldragen kantlinje på landsväg såpass bred att en personbil kan köra helt på vägrenen (utanför körbanan)? Nåja, det är såvitt jag vet inte tillåtet att köra på vägrenen längs en heldragen kantlinje, utan man måste sänka sin hastighet eller kanske t.o.m. stanna helt bakom en framförvarande fordonsförare som ger tecken om att svänga till vänster, och då eventuellt stannar för att väja för mötande fordon, även om den föraren är tvungen att stanna (för mötande fordon) jättelänge så får man som bakomvarande själv stanna bakom föraren tills den hunnit svänga till vänster (även om det kan ta jättelång tid att vänta) för man får inte enligt lag köra ut på vägrenen för att köra om (på höger sida i högertrafik) om det är heldragen kantlinje - men de flesta fordonsförare gör säkert det ändå i en sån sorts trafiksituation (för att ”slippa stanna i onödan”).
Om en fordonsförare som svänger vänster (i högertrafik) stannar en längre tid för att väja för mötande fordon (i händelse att det kommer orimligt mycket mötande trafik samtidigt) eller annars stannar i onödan (då den inte har mötande trafik att behöva väja för) så tycker jag dock personligen att det vänstersvängande fordonet borde kunna räknas som ”fast hinder”, och det är tillåtet att köra inom ett spärrområde, över heldragen linje eller till vänster om heldragen mittlinje om nödvändigt för att kunna passera ett fast hinder.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
2024-09-06 22:16
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo