Förstår inte hur folk kan klanka ner på våra inspektörer! De finns för en anledning, och det är för att avgöra ifall DU är redo att få körkort. Deras uppgift är svår och ytterst viktigt för att vi ska kunna vistas så säkert som möjligt i trafiken. För det så ska de har en stor eloge!
Jag har nu haft körkort i snart 3 veckor. Tog teorin och uppkörningen på första försöket, även om jag helt ärligt inte kände mig redo för att ta uppkörningen. Fick motorstopp en gång, lade i fel växel, fibblade med körvisaren (hur det är möjligt vet jag inte
). När vi var klara så förberedde jag mig för det värsta. Vet inte om jag måste ha haft jävligt tur, men inspektören sade ”grattis, du ska snart få ditt körkort.”, Fast han poängterade att jag inte skulle vara rädd för att gasa på lite när jag kör in på en väg.
Alltså, även fast jag var bergsäker på att jag skulle kugga så gjorde jag inte det. Inspektören gjorde en helhetsbedömning och ansåg att jag var redo för att få mitt körkort, och det är jag tacksam för. Jag hade inte blivit sur ifall jag inte hade fått körkortet och skyllt på inspektören och alla andra! Utan jag hade övat mer och gjort ett nytt försök.
I Sverige har vi en vision - Nollvisionen. För att vi ska kunna uppnå målet med inga död eller svårt skadade i trafiken så måste vi har någon som bygger säkrare vägar, och någon som ska reglera vilka som ska få vistas på vägarna. Anser inspektören att du inte är redo för att få vistas själv i trafiken, så är du inte redo. Nog fan har de utbildningen och erfarenheten till att kunna avgör en sådan grej. Många tror säkert att inspektörerna firar med champagne och tårta efter varje gång de har nekat någon körkortet.
Tänker er själva, hur tror du en inspektör känner sig ifall en individ som denne inspektör gav körkort till kör ihjäl sig kort tid efter att ha fått körkortet? Inte så bra gissar jag...