Start > Körkortsforum > Kuggning nr 3 :’(

Kuggning nr 3 :’(

inspektörn 2012-03-07 06:08 ! Citera #
Kuggad! Inspektörerna kollas regelbundet, dels internt men också av Transportstyrelsen som är tillsynsmyndighet för inspektörerna.
vad som hände på din uppkörning kan jag inte säga eftersom jag inte var där, men var satt kryssen på protokollet??
Vad har du själv för utbildning i bilkörning? Vad vet du om vilka lagar och paragrafer som inspektörerna måste rätta sig efter? Har du sett kursplanen?
Kort sagt, jag förstår att du är besviken, men det är du som måste rätta dig efter systemet och inte tvärtom!
Gäst 2012-06-13 21:13 ! Citera #
Linky

Vilken jäkla tur du har! Fick 58/65 på teorin igår och
Kuggade på uppkörningen idag. Jag körde i princip felfritt.. fick aldrig motorstopp, la aldrig i fel växel, tänkte på miljön, kollade alla speglar nästan hela tiden, körde inte fel, hittade plats att vända på på en gång då jag blev tillbedes att vända, järnvägskorsningen gick hur bra som helst att passera, höll koll på döda vinkeln och cyckelbanor samt tillämpade högerregeln och blockeringsregeln!

Den gamla rödhåriga kvinnliga inspektören i Farsta blev inte nöjd med min backning runt hörn, då hon tyckte jag kom för nära kanten (försökte dock komma rätt så intill kanten då jag alltid hört av min trafiklärare att jag varit för långt ifrån, på körlektionerna).
Hon tyckte också att jag inte höll tillräckligt avstånd till parkerade bilar, vilket jag tyckte jag gjorde och var medveten om! Jag körde till vänster på min körbana och jag vill ju inte precis köra i mötandes bana! Jag körde dessutom i ca 25 km/h förbi då det var 50 väg.. det dög inte.
Sista anmärkningen var att jag inte anpassade hastigheten på motorvägen.. Jag tyckte jag gjorde det.. bilar körde om, men so what? vänstra körbanan är ju till för snabbare trafik. Jag tyckte jag anpassade mig dugligt iaf, och när en bil lade sig framför mig på motorvägen ville jag öka avståndet (som min lärare tidigare sagt att jag ska göra, i liknade situation) men då tyckte hon att jag inte anpassade mig tillräckligt till trafiken (dock var det bara 70-90 väg så inte så svårt att hålla tempot).
Bör påpeka att jag var rätt lugn vid uppkörningstillfället!
Har övningkört i ett år och blivit godkänd på alla moment på trafikskola så uppkörningen borde jag har klarat :(

Inspektörn
Det verkar verkligen som att du försöker stå på de övriga inspektörernas sida. Men det finns väl de som kuggar fast det igentligen inte finns skäl till det? !
Gäst 2012-06-13 22:06 ! Citera #
Gäst
...
Inspektörn
Det verkar verkligen som att du försöker stå på de övriga inspektörernas sida. Men det finns väl de som kuggar fast det igentligen inte finns skäl till det? !

Det säger väl sig självt att även trafikverkets inspektörer gör misstag. Det vore väl konstigt annars. Men om man ser till hur många som skyller sina kuggade uppkörningar på inspektören, så inser man väl ganska snart att de allra flesta bara använder ”den tjuriga inspektören” som en bortförklaring, för att slippa ta ansvar för sina egna misstag. De är inte ute efter att kugga folk bara för att jävlas. De ska ju se till att de som släpps ut i trafiken på egen hand verkligen är redo för det. Detta för att skapa en så säker traikmiljö som möjligt. Utan inspektörerna så skulle trafiken förmodligen kräva många fler liv per år än den gör idag...
GBG_snubbe 2012-06-13 22:21 ! Citera #
Goooood... good! Release your anger! It makes you strong.. and POWERFULL!

Ge dig in på att du ska fixa det så blire nog bra!
Gäst 2012-06-13 22:50 ! Citera #
Gäst
Linky

Vilken jäkla tur du har! Fick 58/65 på teorin igår och
Kuggade på uppkörningen idag. Jag körde i princip felfritt.. fick aldrig motorstopp, la aldrig i fel växel, tänkte på miljön, kollade alla speglar nästan hela tiden, körde inte fel, hittade plats att vända på på en gång då jag blev tillbedes att vända, järnvägskorsningen gick hur bra som helst att passera, höll koll på döda vinkeln och cyckelbanor samt tillämpade högerregeln och blockeringsregeln!

Den gamla rödhåriga kvinnliga inspektören i Farsta blev inte nöjd med min backning runt hörn, då hon tyckte jag kom för nära kanten (försökte dock komma rätt så intill kanten då jag alltid hört av min trafiklärare att jag varit för långt ifrån, på körlektionerna).
Hon tyckte också att jag inte höll tillräckligt avstånd till parkerade bilar, vilket jag tyckte jag gjorde och var medveten om! Jag körde till vänster på min körbana och jag vill ju inte precis köra i mötandes bana! Jag körde dessutom i ca 25 km/h förbi då det var 50 väg.. det dög inte.
Sista anmärkningen var att jag inte anpassade hastigheten på motorvägen.. Jag tyckte jag gjorde det.. bilar körde om, men so what? vänstra körbanan är ju till för snabbare trafik. Jag tyckte jag anpassade mig dugligt iaf, och när en bil lade sig framför mig på motorvägen ville jag öka avståndet (som min lärare tidigare sagt att jag ska göra, i liknade situation) men då tyckte hon att jag inte anpassade mig tillräckligt till trafiken (dock var det bara 70-90 väg så inte så svårt att hålla tempot).
Bör påpeka att jag var rätt lugn vid uppkörningstillfället!
Har övningkört i ett år och blivit godkänd på alla moment på trafikskola så uppkörningen borde jag har klarat :(

Inspektörn

Ja, det är ju en himla tur att det inte är du som avgör när du klarat körprovet, utan inspektören. När du säger att du anpassar hastigheten på motorvägen, exempelvis, är det att köra 80 när det är 90 - för om du höll dig nära hastighetsbegränsningen och inte gjorde några större misstag vi av- och påfart samt eventuella körfältsbyten så ska det inte vara några problem?

Den vanliga bedömningsmissen man gör som körkortsaspirant efter att man missat körprovet är att inte se vilka misstag man faktiskt begick och använda det som avstamp för fortsättningen. Det är alltid enklare att skylla på yttre omständigheter. Inspektören har dels förmånen av erfarenhet av att just bedöma körningar, och en bättre överblick över hela situationen och vad som ledde till den.

Så till den vanliga frågan: var satt kryssen i protokollet?
Bajen4ever 2012-06-13 23:02 ! Citera #
Håller med om att det spelar ingen roll hur många rätt du får, är du godkännd så är du godkännd oavsett hur många rätt du hade. Har man bara klarat sig över gärnsen så visar man att man KAN det som beöhövs för att klara teorin. Det är två skillda saker att sitta och plugga teori än det är att köra på riktigt. Jag hade 53 poäng på mitt körprov och klarade uppkörning ”hur bra som helst” enligt min inspektör. Jag tycker att teorin är värre än vad körningen är..
BeBe 2012-06-14 06:44 ! Citera #
Inspektörn

Inspektörer kan egentligen bara kollas vid uppkörningstillfället. En kurs gör ingen större skillnad.
inspektörn 2012-06-14 07:46 ! Citera #
BeBe: En liten fundering bara...
Vem tror ni kan bedöma ett körprov bättre än en trafikinspektör som inte gör annat än bedömer just körprov?
Vem har större erfarenhet?
Svaret är förvisso ganska enkelt och det är en före detta trafikinspektör som har gått till Transportstyrelsen för att syssla med tillsyn av trafikinspektörer.
Därefter finns det många personer som har en insikt i hur man bedömer körprov, men ingen annan kan det!
Fragile 2012-06-14 21:11 ! Citera #
Känner några tjejer som själva säger att de inte fattar hur de fick körkortet, och att de gjorde massa mindre fel som inspektören sket i... Sen har vi de som har oturen och kör med en inspektör som redan har godkänt för många och är rädd för att godkänna ännu en till... ja då vet du hur det går till då kommer inspektörn göra allt han kan för att kugga av rädslan för att ha godkänt för många... eller tvärtom godkänt för få och då bortser han mindre fel hos den personen som kör vid just de tillfället.. vad säger du om det?
Gäst 2012-06-14 22:16 ! Citera #
Fragile
Känner några tjejer som själva säger att de inte fattar hur de fick körkortet, och att de gjorde massa mindre fel som inspektören sket i... Sen har vi de som har oturen och kör med en inspektör som redan har godkänt för många och är rädd för att godkänna ännu en till... ja då vet du hur det går till då kommer inspektörn göra allt han kan för att kugga av rädslan för att ha godkänt för många... eller tvärtom godkänt för få och då bortser han mindre fel hos den personen som kör vid just de tillfället.. vad säger du om det?

Har du en länk till den vetenskapliga undersökning som kommit fram till det? Skulle se fram emot att ta del av den.

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I dag 14:32
3
I dag 14:28
2
I dag 13:33
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest