Start > Körkortsforum > Hästsläp med B-körkort?

Hästsläp med B-körkort?

jenniea 2012-02-21 14:57 ! Citera #
Hej! Någon som vet om man får dra hästsläp med vanligt B-körkort?
Det beror säkert på hur stort släpet, bilen och hästen är. Men vet någon var vikt-/storleksgränserna går?
Om man behöver ha mer än B-körkort, hur går man tillväga då?
Jag övningskör nu och ska ta B-körkort, men jag kanske ska ha häst i framtiden så det är bra att veta. :)
inspektörn 2012-02-21 16:04 ! Citera #
Jenniea, du får med ett B-körkort dra ett lätt släpfordon!
Totalvikten på släpfordonet kan variera, men först och främst gäller max 750 kg totalvikt för att det skall vara ett lätt släpfordon. det är ganska enkelt att komma ihåg, men jag tror inte du hittar några hästsläp med den totalvikten.
För att släpet skall få vara tyngre, så får inte släpets totalvikt överskrida bilens TJÄNSTEVIKT, OCH ekipagets SAMMANLAGDA TOTALVIKT, får inte överskrida 3,5 ton!
Detta innebär bla att det tyngsta ekipage (sammanlagd totalvikt) du får köra med B-körkort väger 4250 kg! Då kör du en bil med totalvikt 3,5 ton och hänger på ett släp på max 750kg totalvikt! Summa 4250kg! Problemet brukar vara att hitta en så tung bil! Det finns andra undantag men det är för nördigt att gå in på nu! *s*
Vill du ha tyngre släp måste du börja kolla noggrannt på de olika vikterna. En bil med totalvikt 2 ton och tjänstevikt 1600kg kan du dra ett släp 1500kg, såvida inte bilens registreringsbevis säger att det är för mycket!
Alltså om det skall vara ett tyngre släp än 750kg, så får inte släpets totalvikt överskrida bilens tjänstevikt och ekipagets sammanlagda totalvikt får inte överskrida 3,5 ton!
Glasklart!
Gäst 2012-02-22 10:45 ! Citera #
Var gränsen för släp du får dra med B-körkort går är ju redan klarlagt av inspektören. Om du behöver ett tungt släp, så krävs BE-körkort (Personbil + tungt släp).
Hur man får tag på ett sådant kan du läsa om på körkortsportalen:
korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/personbil-med-tungt-slap/
abed 2017-01-13 01:01 ! Citera #
Hej det finns någon person som kan hjälpa mig. min bil blev sönder i köpenhagen och jag kan inte köra bilen till sverige . jag tänka mig att hyra en släp och hämta mitt bil till har m,en vet inte om jag kan hämta mitt bil med B-körkort?
Gäst 2017-01-13 17:59 ! Citera #
abed 2017-01-13
Hej det finns någon person som kan hjälpa mig. min bil blev sönder i köpenhagen och jag kan inte köra bilen till sverige . jag tänka mig att hyra en släp och hämta mitt bil till har m,en vet inte om jag kan hämta mitt bil med B-körkort?
Nej det kommer du inte att kunna.
Gäst 2017-01-13 17:59 ! Citera #
abed 2017-01-13
Hej det finns någon person som kan hjälpa mig. min bil blev sönder i köpenhagen och jag kan inte köra bilen till sverige . jag tänka mig att hyra en släp och hämta mitt bil till har m,en vet inte om jag kan hämta mitt bil med B-körkort?
Såvida det inte är en mopedbil.. då kanske det finns en chans.. fast även där är det tveksamt.
Gäst 2017-01-14 11:34 ! Citera #
Gäst 2017-01-13
Såvida det inte är en mopedbil.. då kanske det finns en chans.. fast även där är det tveksamt.
De e inte bara tveksamt de e omöjligt :lol:

1. En mopedbil skulle inte klara av att dra en bils vikt..

2. Även om det skulle gå, så skulle han bli stoppad ganska fort med tanke på att en mopedbil inte kommer upp i den fart som krävs för att köra på vägen från Danmark till Sverige.. :lol:
Gäst 2017-01-15 10:36 ! Citera #
Gäst 2017-01-14
De e inte bara tveksamt de e omöjligt :lol:

1. En mopedbil skulle inte klara av att dra en bils vikt..

2. Även om det skulle gå, så skulle han bli stoppad ganska fort med tanke på att en mopedbil inte kommer upp i den fart som krävs för att köra på vägen från Danmark till Sverige.. :lol:
Menar att han skulle hämta en mopedbil. Inte ha en mopedbil som dragbil.
Cristallo 2021-05-26 08:18 ! Citera #
Hur lång tid tar det att kunna ta körkort för att kunna kör hästtransport? Vi ska hyra en ponny på sommaren och vet inte hur man tar körkortet. Hur lång tid tar det att ta körkortet?
Björn He 2021-05-26 13:58 ! Citera #
Med ”vanligt” personbilskörkort är det tillåtet köra med tillkopplad släpvagn på villkoret att bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt är högst 3 och ½ ton. För att få köra med tyngre totalvikt så måste man såvitt jag vet ha ett så kallat utökat personbilskörkort.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor