Start > Körkortsforum > Berättande körning?

Berättande körning?

jenniea 2012-02-21 14:05 ! Citera #
Hej! Jag har börjat övningsköra och vill ta körkort så fort som möjligt, helst innan hösten. Jag har tänkt ta körkort privat, alltså inga körlektioner.
Jag vill gärna ha lite tips och råd gällande privat övningskörning.

Jag har funderat lite på hur det fungerar med berättande körning. Någon som använder det?
Ska man berätta precis allt man gör och ser, tex nu tittar jag i höger backspegel, nu ser jag en cyklist till vänster osv? Eller hur mycket ska man berätta?
Ska man förklara varför man gör som man gör?
Ska handledaren rätta mig om jag gör fel, eller ska man utvärdera och prata om felen efter körningen?

Jag är lite orolig att det kan påverka koncentrationsförmågan, att jag är så koncentrerad på att prata och berätta att jag kanske inte har lika bra koll på trafiken. Någon som känner likadant?

Berätta gärna om era erfarenheter av berättande körning, bra som dåliga. :)
Gäst 2012-02-21 22:08 ! Citera #
Alltså, det finns ju inga regler för hur det går till. Gör som du känner bara.
Om du känner att det blir svårt att koncentrera dig så kanske du inte ska fokusera så mycket på att prata,utan tänk på körningen istället.

En annan sak kan ju vara att du ber din handledare att ställa frågor ibland, tex ”vem har företräde här” ”Vilken växel har du nu, varför” så att du få en sak i taget att berätta om.
jenniea 2012-02-22 12:37 ! Citera #
Okej. Så kan man ju göra. :) tack
Jesper 2012-02-22 15:21 ! Citera #
Jag har kört berättande körning och efter ett tag tänker man inte på det längre, man bara säger det man gör.

Du bestämmer själv hur mycket du vill säga. I början var jag själv mycket noga och sa allt, medan nu när jag är mer körvan berättar jag bara ifall jag hamnar i en udda situation eller om jag inte känner mig 100% säker.
Gäst 2012-03-06 14:48 ! Citera #
För mig innebär berättande körning snarare att jag blir mer koncentrerad på trafiken, annars blir det lättare att man börjar tänka på annat. Dessutom är det ju ofta så att handledaren och den som övningskör inte ser samma saker i trafiken.För att eleven ska få upptäcka det som finns runt omkring själv när handledaren inte är säker på om han eller hon gör detta är det bra att man berättar hur man tänker så att handledaren lägger sig i när man missar något eller gör fel. Eller också så frågar handledaren hur eleven har tänkt sig ett tillfälle så undviker man också missförstånd samtidigt som eleven slipper blir irriterad att något han eller hon redan visst påpekas.
Käringbakomratten 2016-05-27 13:22 ! Citera #
Det var ju ett tag sedan någon skrev på den här tråden, få se om jag får svar!? Jag har problem med koncentrationen på avsökningen, väldigt lätt att fastna antingen på något i trafiken eller i en egen tanke. Båda delarna är givetvis livsfarliga och goda skäl att man blir kuggad vid uppkörning dessutom. Hur ska jag komma loss från det?
Gäst 2016-05-27 14:56 ! Citera #
Käringbakomratten 2016-05-27
Det var ju ett tag sedan någon skrev på den här tråden, få se om jag får svar!? Jag har problem med koncentrationen på avsökningen, väldigt lätt att fastna antingen på något i trafiken eller i en egen tanke. Båda delarna är givetvis livsfarliga och goda skäl att man blir kuggad vid uppkörning dessutom. Hur ska jag komma loss från det?
Det enda som kan hjälpa dig med detta är att du kör mera, det kommer lossna mer och mer ju mera rutin och erfarenhet du får :D
sune 2016-05-31 12:15 ! Citera #
Såklart kan du sitta och prata när du övningskör

bara du inte sitter och pratar sådär under uppkörning, då kommer trafikinspektören att bli trött på ditt tjat och kugga dig
jag var jättetyst när jag körde upp och jag har körkort

lycka till 8-)
Gäst 2016-05-31 16:03 ! Citera #
sune 2016-05-31
Såklart kan du sitta och prata när du övningskör

bara du inte sitter och pratar sådär under uppkörning, då kommer trafikinspektören att bli trött på ditt tjat och kugga dig
jag var jättetyst när jag körde upp och jag har körkort

lycka till 8-)
Bullshit...
Det kanske var så när du tog körkort.. för si sådär 40 år sedan :D
Men dagens inspektörer skiter fullständigt i om du pratar eller inte..
Känner man sig säkrare som bilförare när man pratar så får man naturligtvis göra det.
Och man kan INTE kuggas för att man sitter och pratar och berättar vad man gör..

Håll dig till sanningen gamle man ;)

Senaste foruminläggen

Rubrik
3
I går 22:17
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest