Start > Körkortsforum > Vänstersväng till 2-filigt - V…

Vänstersväng till 2-filigt - Vad gäller?

aelgen 2012-02-20 18:23 ! Citera #
Låt säga att man ska svänga till vänster ut på en väg med 2 filer i vardera riktningen, på vilket sätt är korrekt att köra på uppkörningen?

1. Köra, svänga och lägga sig direkt i det högra körfältet
2. Köra, svänga och lägga sig i det vänstra körfältet, kolla döda vinkeln och sedan lägga sig i det högra.
Tonja 2012-02-20 19:36 ! Citera #
Jag är ganska säker på att alternativ 1 stämmer bäst. Att lägga sig i vänster vore bara att krångla till det med döda vinkel och så. Dessutom så kör du ju på fel sida av vägen då om jag förstått rätt vad du menar för väg. Lycka till med körkortet!
aelgen 2012-02-20 22:58 ! Citera #
Tackar för svaret!

Med 2 filer i vardera riktningen menar jag två åt varje håll, alltså att vägen har 4 filer sammanlagt.
Gäst 2012-02-21 06:39 ! Citera #
Det beror lite på trafiksituationen, trafiktätheten, hastighetsbegränsningen på den väg du svänger in på, om du ska svänga vänster igen inom kort. Ja, kort sagt, flera faktorer avgör var du ska placera bilen.
peter18 2012-02-22 15:56 ! Citera #
Vet du att du ska vidare i filen till höger och tidigt ser att det inte kommer någon när du svänger borde det ju vara lämpligast att lägga sig i höger direkt. Kommer det någon i den filen så får du ju isf lägga dig i vänster så länge. Det är väl alltid bästa och försöka minimera körfältsbyten.
Milanda 2012-03-09 21:41 ! Citera #
Jag skulle också lagt mig i den högra filen men funderar på vad som händer om det samtidigt kommer någon i den filen. Får man då svänga vänster och lägga sig i den vänstra filen och glida upp bredvid den andra bilen? Jag tänker närmast på stadskörning.
Gäst 2012-03-13 13:43 ! Citera #
Jag hade till att börja med lagt mig i vänster fil för att visa min körriktning. Redan i svängen skulle jag titta i backspegeln (mitten och sedan höger), sedan kolla döda vinkeln, blinka höger och göra körfältsbyte om det inte var någon bil bakom mig. Detta skulle jag göra om jag visste att jag skulle rakt fram eller till höger efter svängen. (I o m att grundkörfältet är det högra) Om jag visste att jag skulle köra till vänster i nästa korsning, så skulle jag placera mig i vänster körfält och ligga kvar i det.
Milanda 2012-03-19 19:40 ! Citera #
Har tänkt efter lite...
I stadskörning,70 km/h eller lägre, får man lägga sig i den fil som passar bäst beroende på vart man ska, så då kan man först lägga sig i vänsterfilen och sen byta till högerfilen utan att man bryter mot någon regel, men det är förstås bättre att välja höger direkt. Är hastighetsbegränsningen 80 km/h eller högre måste man vänta tills det är fritt i högerfilen och lägga sig där, jag skulle iaf aldrig göra något annat.
Gäst 2012-03-19 20:12 ! Citera #
Milanda
Är hastighetsbegränsningen 80 km/h eller högre måste man vänta tills det är fritt i högerfilen och lägga sig där, jag skulle iaf aldrig göra något annat.


Måste man? Hur resonerar du då?
Milanda 2012-03-20 14:37 ! Citera #
prs


Måste man? Hur resonerar du då?


Jo, om det är 80 km/h eller högre kommer en ev bil i högerfilen med högre fart än vad jag har. När jag svänger ut skulle den få bromsa för att inte köra om mig till höger. Köra om till höger får man väl bara göra där det är 70 eller lägre?

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
11
I går 17:29
4
I går 12:38
1
2024-05-07 10:18
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor