Start > Körkortsforum > Riskettan obligatorisk?

Riskettan obligatorisk?

Brumtutut 2012-02-19 21:58 ! Citera #
Nu kanske jag missuppfattat allt helt galet, men riskettans första del där man lär sig om droger, alkohol, osv (alltså inte halkbanan) har väl inte alltid varit obligatorisk?
Ändrade de inte detta till ett obligatoriskt inslag för några år sedan?

Jag är född 89 och undrar därför om jag måste gå den?
Gäst 2012-02-19 22:20 ! Citera #
Brumtutut
Nu kanske jag missuppfattat allt helt galet, men riskettans första del där man lär sig om droger, alkohol, osv (alltså inte halkbanan) har väl inte alltid varit obligatorisk?
Ändrade de inte detta till ett obligatoriskt inslag för några år sedan?

Jag är född 89 och undrar därför om jag måste gå den?


Den tvådelade riskutbildningen infördes 2009.

Ditt födelseår har ingen betydelse för om du måste genomgå momentet, då det just är en obligatorisk del i körkortsutbildningen. Endast om du ska upphäva villkor för automatväxlat fordon eller om du har körkort och har förelagts inkomma med bevis om godkänt förarprov för fortsatt körkortsinnehav slipper du genomföra riskutbildningen.

korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/personbil/Riskutbildning/
Tonja 2012-02-20 19:39 ! Citera #
Precis som föregående skrev så är riskettan obligatorisk för alla. När du gått den skickar din körskola in uppgifter om att du gått den, kom därför ihåg att ta med dig legitimation dit. Min körskola har riskettan ganska ofta så det har säkert din med, det tog 3 timmar men det va inte alls jobbigt. Lycka till med körkortet!
sanjoh94 2012-03-06 11:07 ! Citera #
Är riskettan liknande den drog/alkoholinformation man får när man tar skoterkörkortet? :-)
jossi<3 2012-03-06 15:57 ! Citera #
Riskettan, är det den första föreläsningen man betalar och går på tillsammans med den som ska vara handledare, alltså den man ska gå på innan man får börja övningsköra över huvud taget?

Eller är det först Föreläsning för flera hundra som gäller både mig och min handledare för att få övningsköra sedan riskettan och efter det tvåan???
Gäst 2012-03-06 16:15 ! Citera #
Ja, exakt, det sista du gissade är rätt. Först är det en handledarutbildning som båda handledare och elev går (dock behöver det inte längre vara tillsammans) innan man får börja övningsköra. Tror den kostade kring 400kr. Sedan är det obligatoriskt att gå riskettan (teori om alkohol, trötthet och droger) och risktvåan (halkbana + lite teori). Dock får du välja när och var du genomgår de två riskutbildningarna.
jossi<3 2012-03-06 19:48 ! Citera #
Men fy vad omständigt... Allt för att suga pengar, men men så är det väl. Tycker bara att det är himla konstigt. Med tanke på vad alla teoriböcker kostar och så vidare tycker man väl iallafall att de ska kunna trycka in lite fakta angående trötthet och alkohol i teorilitteraturen som man pluggar på då istället för att man ska tvingas till en föreläsning...
Tror knappast att man lär sig bättre bara för att man är tvungen att betala massa pengar för en trist lektion i ett ämne som känns lite si sådär. Så viktigt kan det väl iallafall inte vara så att man ska betala 700:- (eller vad kostar det) för att få höra att om jag är trött så är jag en dålig förare.. Är väl bara eget sunt förnuft, i alla fall för mig. :lol:
jossi<3 2012-03-06 19:50 ! Citera #
Men kan man ringa in till vilken körskola som hellst för att boka riskettan eller måste man gå till den första bilskolan där man övningskört några gånger innan? Alltså om man har flyttat till annan stad måste man typ skriva in sig på en körskola för att få gå riskettan?
jossi<3 2012-03-06 19:52 ! Citera #
Sista frågan. Hoppas inte att jag stör TS inlägg! Men hur går riskettan till? Hur lång är den och vad exakt går dem igenom på denna?
Vad kostar det och behöver man ha med sig något till lektionen?
tack för svar
Gäst 2012-03-06 20:01 ! Citera #
Tror det var 600kr det kostade. Jo, håller med om att det känns som de försöker få ut massa pengar på en när man ska ta körkort men tycker å andra sidan inte att det bara var tråkig teori utan man kommer ihåg mycket mer än vad jag gör när jag bara läser teorin i boken. Riskettan tog 3 timmar och man fick diskutera mycket se filmer med intervjuer, vi fick testa på att sms:a och leta älgar i skogen (i en film) mm. Jag tyckte i alla fall att det var roligare än vad jag trodde
;)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov