Start > Körkortsforum > Vad är rimligt?

Vad är rimligt?

Gummiboll 2012-02-19 21:01 ! Citera #
Ska fatta mig kort. Jag har kört tre gånger hittills, sista gången fick jag köra lite på småvägar, och det var också första gången. Jag är hur pepp som helst på att få körkort till sommaren,
och jag undrar därför om ni tror detta kan vara möjligt? Jag jobbar för tillfället endast extra och går inte i skolan, så ska kunna öva med min pappa någon gång per dag iaf, även om det blir kortare turer. Sen körlektioner kanske om nån månad eller så.

Vad tror ni, är det ett möjligt mål att klara körkortet till sommaren?
Gäst 2012-02-20 16:29 ! Citera #
Du kan absolut klara körkortet till sommaren. jag började med mitt början på december och fick kortet nu i februari. jag körde väldigt intensivt på körskola då jag inte hade tillgång till övningskörning hemma.
Tonja 2012-02-20 19:33 ! Citera #
Om du kör varje vecka på skolan kommer du lätt hinna tror jag. Att du dessutom har möjlighet att köra hemma är ju bara positivt. Glöm sen inte teorin! Jag har spart all teori nu till slutet och märker det är ganska jobbigt när man inte har vanan inne med att plugga! Lycka till!
Gäst 2012-02-21 09:09 ! Citera #
Håller med ovanstående. Se till att börja i tid med teorin :)
inspektörn 2012-02-21 10:22 ! Citera #
Tonja!
Har du inte fattat någonting????
Sparat all teori till slutet????
Du skall för fasen börja med teorin så att du vet vad som gäller ute i trafiken INNAN du kommer ut i den!
Du måste ju kunna tillämpa dina teoretiska kunskaper ute i trafiken och du måste kunna veta vad det är som gäller på en tiondels sekund!!!
Lycka till med körkortet!
Gäst 2012-03-07 09:07 ! Citera #
Absolut! Det finns de som går intensivkurser på två veckor eller liknande som har lyckats ta körkort efter den tiden, jag har en vän som gjorde så. Se bara till att lyssna och ta till det din handledare säger, sätt igång med teorin och håll igång det samtidigt som du kör. Och sist av allt så gäller det också att tro på dig själv. Lycka till!
jossi<3 2012-03-07 09:17 ! Citera #
Tänkte lägga till angående att plugga teorin samtidigt som övningskörningen sker.

Jag har nog bland de bättre teoriböckerna vad det verkar.
Med hjälp av dem ska man nog klara sig igenom det mesta verkar det som. Börjar med två kapitel som ska läsas INNAN man ens sätter sig i bilen. Handlar lite om ecodriving, vilka växlar man bör välja när och så vidare. Även hur och på vad du ska titta på och lägga uppmärksamheten när du kör. Boken beskrev även illustrativt hur det fungerar när man startar bilen och skiftar över kopplingen och lägger till gasen. Jag kan säga att med hjälp av denna text och bilder på just kopplingsskedet hjälpte mig så att jag blev riktigt haj på både att starta i backe och krypköra utan kärringstopp och så vidare. Bara ett tips till er som precis är i det skedet då man tycker att det är svårt att ens starta bilen. Alla är väl där från början antar jag :P även om man tycker att det är simpelt nu i efterhand!! =)

Så vad jag vill säga är att det är enormt viktigt att man tar teorin på allvar och kör den stenhårt både innan och under körningen. Annars har man nog inte en rimlig chans att klara si
g!!

LYCKA TILL
samueel 2012-03-18 13:26 ! Citera #
Gummiboll
Ska fatta mig kort. Jag har kört tre gånger hittills, sista gången fick jag köra lite på småvägar, och det var också första gången. Jag är hur pepp som helst på att få körkort till sommaren,
och jag undrar därför om ni tror detta kan vara möjligt? Jag jobbar för tillfället endast extra och går inte i skolan, så ska kunna öva med min pappa någon gång per dag iaf, även om det blir kortare turer. Sen körlektioner kanske om nån månad eller så.

Vad tror ni, är det ett möjligt mål att klara körkortet till sommaren?


Om du bara pluggar teori växlat med körning så mycket du kan så kommer du absolut kunna klara det.
Gäst 2012-03-29 16:44 ! Citera #
Man kan ju ta intensiv kurser på vissa körskolor, så det visar att det är fullt möjligt. Bara man känner sig säker i bilen och att man kör x antal timmar innan man ger sig ut och kör upp. Men man ska inte köra upp för tidigt heller, om du känner dig redo i sommar så är det bara att köra men det är bara onödigt att jäkta med körkortet, gör det rätt istället så tjänar du på det fram för allt ekonomiskt,
Gäst 2012-04-12 15:53 ! Citera #
Gummiboll
Ska fatta mig kort. Jag har kört tre gånger hittills, sista gången fick jag köra lite på småvägar, och det var också första gången. Jag är hur pepp som helst på att få körkort till sommaren,
och jag undrar därför om ni tror detta kan vara möjligt? Jag jobbar för tillfället endast extra och går inte i skolan, så ska kunna öva med min pappa någon gång per dag iaf, även om det blir kortare turer. Sen körlektioner kanske om nån månad eller så.

Vad tror ni, är det ett möjligt mål att klara körkortet till sommaren?



Det är lite roligt för vi befinner oss exakt i samma sits. Jag har inte heller kört så mycket men tänkte också försöka ta körkortet nu till sommaren (slutet av sommaren får det bli). Och jag tror verkligen att vi har en chans att ta det. Om man börjar med att köra ca 4-5 dagar i veckan samtidigt som man läser på teorien och anpassar den till de olika momenten som man gör när man övningskör så borde det gå galant.. Jag tänker också börja ta körkortslektioner om någon månad. Det känns mer värt att göra det när man redan övningskört själv ett tag! Då kan man ju gå in på svårare saker som man ska lära sig än de mest grundläggande.. Och då är det nog bättre att ha en körlärare än sin pappa/mamma.

ps. Jag vet att du skrev det här i februari men jag är i alla fall i samma sits som du var då! ds

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
6
I går 21:48
2
I går 17:58
4
I går 16:59
8
I går 14:16
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo