Start > Körkortsforum > Kul eller lärorikt

Kul eller lärorikt

Gäst 2012-02-19 16:33 ! Citera #
Många ser halkbanan som ett skämt. något roligt man kan göra såsom en tivoliattraktion. detta ger en bra erfarenhet när man kör vid halt väglag och bör inte tas på skämt! 8-)
Tonja 2012-02-20 19:57 ! Citera #
Håller helt med dig! hade aldrig kört på halt väglag förut så det kändes skönt att få testa det under kontrollerade former, där behövde jag ju inte vara rädd! Hoppas fler tycker likadant. :)
jenniea 2012-02-21 14:36 ! Citera #
Jag är lite rädd för halkbanan faktiskt. Det är inte dags för det än på länge (jag har precis börjat övningsköra), men jag oroar mig för det ändå. Jag är lite rädd för höga hastigheter och hårda inbromsningar även när jag är passagerare i bilen (det känns som att åka berg- och dalbana) så jag är lite orolig för om jag verkligen kommer våga det.
Men det är väl bara att öva och öva och hoppas att rädslan ska gå över? :)
Jesper 2012-02-22 19:16 ! Citera #
För mig var det både kul och lärorikt. Jag kör normalt sätt väldigt lugnt och försiktigt, men där blir man ju i princip tillsagd att köra vårdslöst. Det var en mycket spännande upplevelse som jag kommer ha mycket nytta av i framtiden.

Jag körde tillsammans med två andra där båda hade svårt att komma upp i de hastigheter de blev tillsagda och att bromsade tillräckligt hårt för att de inte vågade. Mitt tips för er som inte kört halkan än är att komma över rädslan och köra så fort som de säger. Och om de säger stampa på gasen, då menar de verkligen stampa.
Gäst 2012-02-23 14:10 ! Citera #
Jag håller med Jesper: Halkan var både rolig och lärorik. När jag kom hem från halkan ville jag inget hellre än att åka tillbaka och göra den igen. Det är inget fel med att ha kul när man är där. Det kan till och med underlätta inlärningen. Jag skrattade så tårarna sprutade när jag gjorde halkan och jag lärde mig massor. Tror de flesta förstår skillnaden mellan halkbanan (där man blir tillsagd att köra fortare än man klarar av, för att lära sig hur illa det kan sluta) och att köra i den riktiga trafiken när det är halt.
Gäst 2012-03-07 20:03 ! Citera #
Jag tycker att halkbanan var lärorik, det är en väldigt stor skillnad på när man bromsar på halt respektive torrt väglag. Ganska läskig, stor skillnad. Hur länge och hur långt ner man än trycker ner bromspedalen så vill bilen inte sakta ner/stanna förrän efter många meter då man kör väldigt snabbt. Så jo, en viktig del på vägen till körkortet är det ändå, trots att en del inte tar till sig det man får uppleva under halkkörningen. Väldigt synd.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest