Start > Körkortsforum > Teori prov

Teori prov

mirko 2012-02-13 14:59 ! Citera #
Hej jag ska skriva teori prov nu den 20:e feb några tips innan jag sitter å pluggar i boken samtidigt som jag tränar på frågorna här på körkortonline men jag har en förmåga att
göra det svårt för mig själv än vad det igentligen är några tips på det??
Staffan 2012-02-13 17:21 ! Citera #
Nu har jag iof inte skrivit teoriprovet än själv, utan ska göra det vid månadsskiftet, men jag försöker tänka varför vissa regler är utformade som de är. Det finns ju en del siffror som man mer eller mindre måste banka in, men många regler bygger ändå på sunt förnuft.
Det verkar som att många faller på att man strikt håller sig till de regler som gäller i vanliga fall och inte tänker på vilka konsekvenser det kan få, du ska ju aldrig utsätta dig själv eller andra för onödiga risker, t ex kan det vara acceptabelt att tillfälligt åka upp på en tom trottoar med två hjul för att undvika att skrapa i en stor lastbil som står parkerad vid vägkanten.
mirko 2012-02-13 18:41 ! Citera #
Ok ja då är det nog inte så lätt..men självklart ska man använda sunt förnuft och tänka logiskt men det där med att köra upp på trottoaren
med två hjul det får man inte göra på uppkörningen har kollat det med min lärare det är nog i det fallet lastbilen som ska parkerat bättre eller
så får man ta en annan väg om det finns den alternativet...men tack för ditt svar hoppas det kommer fler svar och lycka till med provet i slutet på månaden
jag skriver här sen om jag klarat provet eller ej man måste nog bara ta det lungt å läsa igenom frågorna ordenkligt å utnyttja tiden så mycket som man kan :)
Gäst 2012-02-13 21:14 ! Citera #
mirko
ok ja då är det nog inte så lätt..men självklart ska man använda sunt förnuft och tänka logiskt men det där med att köra upp på trottoaren
med två hjul det får man inte göra på uppkörningen har kollat det med min lärare det är nog i det fallet lastbilen som ska parkerat bättre eller
så får man ta en annan väg om det finns den alternativet...men tack för ditt svar hoppas det kommer fler svar och lycka till med provet i slutet på månaden
jag skriver här sen om jag klarat provet eller ej man måste nog bara ta det lungt å läsa igenom frågorna ordenkligt å utnyttja tiden så mycket som man kan :)

Det låter konstigt. Det är ett ganska statiskt sätt att se på uppkörningen. Jag fick utan anmärkning köra genom ett spärrområde vid en motorvägsavfart för att kunna runda en stillastående lastbil med varningsblinkers.
mirko 2012-02-14 09:27 ! Citera #
Ok ja men det sa han till iallafall....men har du någe bra tips inför teori provet??
Gäst 2012-02-14 12:26 ! Citera #
Sov ordentligt natten innan provet, så du är utvilad.

Tag eventuellt med någon chokladbit och något att dricka (vet inte om man får ha sånt under själva provet, då jag inte behövde det under mitt prov. Men om man inte får äta/dricka under provet så kan man ta det precis innan, ifall man kommer i god tid och blir trött av att sitta och vänta. Lite socker piggar alltid upp).

Plugga ordentligt innan provet. Det kan kanske komma någon enstaka fråga om statistik eller så som du har tyckt varit oviktigt och därför inte lärt dig. Men om du verkligen kan och förstår reglerna så bör det inte vara något problem att klara provet.

Försök ta det lugnt. Lite nervositet är kanske ingen fara, men för mycket är aldrig bra. Det är inte hela världen om det inte går bra första gången. Det är bara att göra om det igen och igen. Tillslut kommer det gå bra.

Jag är lite ovanligt nervös för sånt här, så när jag hade två veckor kvar till mitt teoriprov så besökte jag trafikverket, så jag hade koll på vilken våning det låg på, vilken dörr man skulle gå igenom. För mig var det lugnande att veta hur lokalen såg ut (även om jag inte var inne i själva provsalen). Jag fick även bekräfta med receptionisten att plats, tid och datum stämde, så jag verkligen var säker på att jag skulle dyka upp på rätt plats vid rätt tillfälle. Om någon känner som jag, att det blir en extra grej att oroa sig över om man ska hitta rätt eller inte, så kan jag varmt rekommendera att besöka lokalen där du ska skriva provet i förväg.
mirko 2012-02-14 12:45 ! Citera #
Ok tack ja sova ut ordenkligt behövs nog och nej det är min 6:e gång jag skriver så nu ska det sitta å jag e van med lokalen å sånt så det e inge problem för mig.
Men mest är det nog att man tänker att man har bara en chans just på den tiden å måste försöka utnyttja tiden så mycket som möjligt.

Tack för ditt svar det kommer nog att vara en stor hjälp jag ska ta med mig frukt å någe att dricka då min tid är kl 14:00 den 20:e så får lite sovmorgon hehe aldrig fel med det :P
Gäst 2012-02-15 09:12 ! Citera #
mirko
...
Men mest är det nog att man tänker att man har bara en chans just på den tiden å måste försöka utnyttja tiden så mycket som möjligt.
...

Visst ska man försöka utnyttja tiden så mycket som möjligt och just vid det tillfället har du ju bara en chans. Men det finns ju fler tillfällen. Så fokusera på frågorna, läs noga och strunta i om du blir godkänd eller inte. Att sitta och oroa sig över resultatet samtidigt som man ska svara på frågorna är bara distraherande. Fokusera på provet när du gör det och resultatet när du är på väg därifrån. Lycka till ;)
mirko 2012-02-15 09:55 ! Citera #
Gäst
mirko
...
...

Visst ska man försöka utnyttja tiden så mycket som möjligt och just vid det tillfället har du ju bara en chans. Men det finns ju fler tillfällen. Så fokusera på frågorna, läs noga och strunta i om du blir godkänd eller inte. Att sitta och oroa sig över resultatet samtidigt som man ska svara på frågorna är bara distraherande. Fokusera på provet när du gör det och resultatet när du är på väg därifrån. Lycka till ;)

ok tack så mycket för tipsen.....ja självklart kommer det fler gånger tur att teorin inte är så himla dyr iallafall hehe ;)

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I går 22:41
1
I går 22:06
2
I går 12:10
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov