Start > Körkortsforum > Tips Uppkörning

Tips Uppkörning

Jockey 2012-02-11 15:43 ! Citera #
Hejsan, min kompis hade ett tips vid uppkörningen. Vet själv inte om det hjälper så bra men kanske kan hjälpa någon :D

Det han sa var att man ska inte tänka att det är uppkörning utan han/hon som du kör men ska du bara skjutsa.
;)
Ulrika 2012-03-06 07:44 ! Citera #
Vilket bra tipps! Oj, det hade jag inte tänkt på. Kuggade två gånger nu. Första gång var jag jätte nervös så att jag skakade hela tiden. Gubben var inte trevlig och det var inte lätt att slappna av.
Andra gång tänkte jag att den jag kör med är en lärare och inte inspektör. Jag var mycket avslappnad men missade en högerregel och blev kuggad ändå!! Bilen som kom från höger var ganska långt bort men inspektörn tyckte inte att jag hade koll på högerregeln ändå!!!!!!!
Inget att göra åt det. De bestämmer och vi kan inte bevisa något. Det är bara att göra om det och hoppas att det går bra den här gången.
Gäst 2012-03-06 08:51 ! Citera #
Synd att bli kuggad två ggr :/
men bara kämpa vidare.
jag försökte hålla mitt lugn, gjorde det, andades och det gick bra!
tycker det var lite segt att han kuggade dig för en enda liten högerregel?
tror absolut uppkörningen har mycket att göra med vilken inspektör man kör upp med, min var sjukt trevlig, pratade mest hela tiden vilket gjorde mig mindre nervös osv :)
tänk inte på att det är uppkörning, prata med ledaren som att du känner honom (om han är trevlig) såklart..
och om du gör fel, nöta inte och säg:”ÅHHH NEJJJ! faan vad dålig jag är, åh, det hade kunnat gå bättre!!” då fattar dom att du ändå inte är redo för det.
tex. jag fick 3 motorstopp på raken vid en lång kö mitt i stan. inombords tänkte jag: okej, kuggad...
men jag sa typ: jahaa, då blev det ett litet motorstopp här igen då, och han skrattade typ bara.
och när jag glömde svänga av första vägen vänster så sa jag bara: Kan jag ta nästa väg?
och han bara: javisst!
så liksom, kör på som om inget har hänt, tänk inte på alla moment. dom ser uppkörningen som en helhet.
Jag missade jättemycket på min uppkörning, gjorde en fail fickparkering och krånglade med växlarna hit och dit men blev ändå godkänd :p
jämfört med din missade höggerregel tänker jag på. men dom prioriterar väl vissa saker som viktiga och mindre viktiga.
jossi<3 2012-03-06 16:29 ! Citera #
När man kör upp, vill ”läraren” att man ska prata mycket då? Säga varför man väljer att göra på vissa sät osv. Alltså : nu saktar jag in här på grund av att det är högerregeln som gäller här osv??

Eller ska man bara vara tyst och köra på!?
inspektörn 2012-03-06 19:40 ! Citera #
Jossi: Inspektören vet vad du gör, du behöver inte förklara för honom.
Tänk om du säger till honom att ” här gäller högerregeln”, så visar det sig att det är utfartsregeln!
Du försätter ju dig inte i ett bättre läge då!
Någon har också på någon tråd här sagt att man skall vrida mycket på huvudet och överdriva avsökningen. Helt onödigt! Inspektören har fullständig koll på var, när och hur ni söker av och måste ni vara övertydliga vet ni inte hur man skall göra!
Kör naturligt och njut av färden!
Ulrika 2012-03-09 09:03 ! Citera #
Håll tummarna för mig. Ska köra upp för tredje gången om ett par veckor. Och är mycket nervös. Har aldrig i mitt liv varit så här nervös.
Blir jag kuggad igen, då tappar jag min självförtroende. Det blir bara svårare. Hoppas att få en trevlig inspektör denna gång.
Ska försöka ta det lungt men det är inte lätt.
Jag vet inte om inspektörerna har någonting inom sina utbildningar om psykologi och nevösitet som kan förstöra en hel del. Det börde de ha haft, eller?
Gäst 2012-03-11 12:03 ! Citera #
Ulrika
Håll tummarna för mig. Ska köra upp för tredje gången om ett par veckor. Och är mycket nervös. Har aldrig i mitt liv varit så här nervös.
Blir jag kuggad igen, då tappar jag min självförtroende. Det blir bara svårare. Hoppas att få en trevlig inspektör denna gång.
Jag vet inte om inspektörerna har någonting inom sina utbildningar om psykologi och nevösitet som kan förstöra en hel del. Det börde de ha haft, eller?

De vet att du är nervös. Men du är inte där för att vis att du hade kunnat köra bil om du bara inte hade varit så nervös. Du ska bevisa att du kan köra bil trots det.
Ulrika 2012-03-16 13:21 ! Citera #
Gäst
Ulrika

De vet att du är nervös. Men du är inte där för att vis att du hade kunnat köra bil om du bara inte hade varit så nervös. Du ska bevisa att du kan köra bil trots det.

Jag körde upp nu för tredje gången och det gick bra. Nu har jag körkortet!! Så himla skönt!!!!!
samueel 2012-03-17 16:12 ! Citera #
Ulrika

Lycka till! tänk på det som en vanlig lektion eller att du ska skjutsa personen någonstans.

Senaste foruminläggen

Rubrik
12
I går 22:40
6
I går 22:34
11
I går 17:36
8
I går 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor