Hur går det till på en uppkörning??
äre någon som vill berätta lite hur det går till på en uppkörning?
vad fick du göra på din uppkörning, var det svårt/lätt?
har uppkörningen nästa vecka så vill ha många bra tips :P
Jag klarade min uppkörning igår
Inga anmärkningar
Jag fick först göra en liten kontroll och det var att testa vindrutetorkarna haha. Efter började vi köra iväg.Jag var så nervös att mitt hjärta bankade hårt men jag spelade cool och visade ingenting. Fick köra motorväg,landsväg,villaområde,backa runt hörn och vänstersväng på landsväg. Viktigast tror jag är att man tar det LUNGT och inte stressar. Försöker planera sin körning och hålla blicken långt fram. När han sa kör mot Täby så tittade jag på skylten och såg att det var rakt fram så då planerade jag min körning utefter det. På vänstersvängen på landsväg så började jag med att trycka på bromsen lite långt innan för att försvarna de bakom,sedan börjar jag sakta ner långsamt långt innan med blicken noga i backspegeln för att se att de bakom mig uppfattat att jag ska svänga. När jag såg att de började sakta ner så bromsar jag ner mer och svänger vänster. I villaområdet körde jag 20 med tanke på väglaget och såg till att passera gående med så stor marginal som möjligt. Backa runt hörn gick smidigt, se till att ha bra uppsikt även fram! Men framförallt var LUNGN! Jag pratade ganska mycket och då kändes det bättre,som att köra runt med en kompis
Man får göra en del av en säkerhetskontroll. Inre, yttre eller under huven. Jag fick testa att broms och styrservon fungerade. Sedan berättar inspektören vart man ska hela tiden, så man kör dit dom säger och gör det dom vill. Var noggrann med att titta i speglarna och i döda vinkeln och att använda blinkers. De vill se att man inte gör något farligt och/eller olagligt. Det betyder t.ex att om inspektören vill att du ska till ett mål som innebär att du ”ska” göra en vänstersväng på landsväg och du ser i backspeglarna att du har fler än två bilar bakom dig, då ska du INTE svänga vänster där, utan fortsätta dit du kan svänga in till höger, vända, köra tillbaka, så att du når målet genom en högersväng istället. DÅ har inspektören sett att du inte skulle gjort något farligt. Samma sak gäller om du fått reda på målet men anser att du t.ex inte kan göra körfältsbyte säkert nog, då ska du inte göra det, utan då får du istället åka och vända någonstans. Sen får man göra lite olika grejer. Jag fick backa runt hörn, parkera genom att backa in mellan två bilar på en parkeringsplats. Man får göra många vänstersvängar i rondeller. Köra på motorvägar. Följa anvisningar. Stanna vid stopplikt. Start i backe, trafikljus m.m.
Mitt tips är att försöka inte stressa upp dig över vad som kan hända under uppkörningen, för det är onödigt. Det är helt omöjligt att veta och när du sitter där så kommer du ändå bara koncentrera dig på att köra så bra och säkert som möjligt. Och om du kan köra bra och säkert så kommer du att fixa det! Lycka till!
Hmm..när jag gjorde vänstersväng på landsväg så hade jag en kö av bilar bakom mig. Men jag började bromsa ner långt innan sakta sakta och blinkade vänster på en gång och såg då i backspegeln att bilarna bakom började sakta ner ordentligt och så körde jag vänster. fick helt godkänt på det!
Gäst!
Lyssna på Miss D hon har helt rätt!
Det är du som avgör vart du skall köra inte bilarna bakom!
Om du har koll på dom och är tydlig, och dom har fattat att du skall svänga så sväng!!!!
Om dom däremot INTE har fattat att du skall svänga DÅ, men först då tar man till det andra alternativet!!!!
Så blev jag absolut inte lärd på min skola. P.g.a att den tredje bilen och de efter den inte kan se vad jag gör, och därför kan påbörja en omkörning, måste jag som ska svänga av ngn anledning stanna innan svängen så blir det en dödsolycka. Men det är säkert olika. Min lärare sa att just en sån situation är något som de kan ta med på uppkörningen bara för att se....
Gäst!
Läs vad jag har skrivit!!!
”Om dom däremot INTE har fattat att du skall svänga DÅ, men först då tar man till det andra alternativet!!!! ”
Min poäng är att du skall ha sådan koll och vara så tydlig att det är ofarligt att svänga oavsett hur många bilar du har bakom dig! När du har den kollen märker du direkt ifall bakomvarande är med på om du skall svänga eller inte.
Tredje bilen ligger ett antal meter bakom dig, är det en 90-väg så handlar det om minst 100 m, du själv skall köra 15 för att komma av vägen! Med lite timing kommer tredje bilen aldrig vara i närheten av dig!
Allt handlar om att vara tydlig, se sig för hela tiden under körningen inte bara precis innan svängen, placera sig rätt, anpassa hastigheten, planera ordentligt och våga köra bilen!
Senaste foruminläggen
Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget