Start > Körkortsforum > Besviken och totalt maktlös

Besviken och totalt maktlös

brumbler 2012-02-09 10:46 ! Citera #
Hej alla!

Tyvärr är min första post på det här forumet inte något att hurra för.

Jag hade min andra uppkörning idag - och blev kuggad. Igen. Första gången var det för att jag hade för dålig avsökning - jag missade helt enkelt saker som hände runt omkring. Idag föll jag dels på att jag åkte förbi en förbudsskylt in på en parkering, för att jag var så fokuserad på att det var parkera som jag skulle göra, och missade helt enkelt skylten. Dessutom så hamnade jag lite snett med bilen i en korsning, så när jag skulle göra min vänstersväng och jag tittade åt höger så åkte bilen iväg för mycket åt vänster, nästan in i mittrefugen, utan att jag la märkte till det. Jag hade också ett litet problem med omkörning av en lastbil på en motortrafikled, men det misstaget kommer jag inte göra om igen.

Problemet i mitt fall är att jag känner att jag hade inte kunnat göra något annorlunda. På båda uppkörningarna tyckte jag att det hade gått överlag bra, förutom de här sakerna, och jag tyckte (och inspektören också) att de största delarna av min körning är prickfria. Men - vad gör man när man har gjort sitt allra bästa, men ändå blir kuggad? Det känns som ett lotteri - oavsett hur många gånger jag gör om uppkörningen så kan det dyka upp saker som jag inte är beredd på, och blir kuggad för det. Det ska sägas att alla saker som vi har gått igenom på körlektionerna (ganska många för övrigt) har jag satt perfekt på båda uppkörningarna, men det är just de där små tillfälligheterna som ställer till det.

För min del känns det som att jag lika gärna kan ge upp, slumpen kommer väl se till att jag inte får körkort... Dessutom måste jag göra om teorin om jag inte får ett tredje försök inom en månad.

Lite överdrivet negativ nu kanske, men det känns för jävligt att veta att man har gjort allt man kan och att sedan gå hem och känna sig helt tom, med känslan av att veta att om man antagligen hade tagit samma beslut igen, om det var första gången man ställdes inför situationen.

/Brumbler
Gäst 2012-02-09 11:04 ! Citera #
Hejsan!

Jag förstår precis hur du känner dig idag. Jag tog mitt körkort på 3:e uppkörningen och hade också press på mig att hinna göra om det innan jag även var tvungen
att göra om teoriprovet. Första gången kuggade jag för att jag som du hade dålig avsökning och dessutom körde för fort förbi en buss på en hållplats, för övrigt var
det väl rätt okej. Andra gången var jag så nervös så jag körde som en galning mot grönt-gult och kuggade förstås för det. Jag var lika uppgiven som du och tänkte att jag skulle strunta i det och inte fortsätta. Men 3:e gången gick det vägen och jag är så glad att jag inte gav upp. Du kommer också att klara det jag lovar! Jag hade en paus på 2,5 vecka mellan andra och tredje uppkörningen och körde mycket hemma under den tiden vilket gjorde mig lite säkrare och mindre nervös, kanske kan vara bara bra för dig också? Lycka till, snart har du lappen! :)
Gäst 2012-02-15 10:00 ! Citera #
brumbler
...
Idag föll jag dels på att jag åkte förbi en förbudsskylt in på en parkering, för att jag var så fokuserad på att det var parkera som jag skulle göra, och missade helt enkelt skylten.

Problemet i mitt fall är att jag känner att jag hade inte kunnat göra något annorlunda.
...

Vill inte verka onödigt negativ men det där med skylten är ju faktiskt ett exempel på något du kunde gjort annorlunda. Du kunde ha vetat att det finns annat än bara ditt mål (i det här fallet ”att parkera”) som är viktigt. Förhoppningsvis har du lärt dig av detta till nästa gång och har bättre uppmärksamhet på skyltarna. Det ska nog gå bra tillslut ska du se ;)

brumbler
...
För min del känns det som att jag lika gärna kan ge upp, slumpen kommer väl se till att jag inte får körkort...
...

Och glaset är förstås halvtomt... :lol:
Kan inte slumpen lika väl se till att du får ditt körkort på tredje försöket? Tredje gången gillt. Jag tror att om du bara accepterar att du har gjort misstag under dina tidigare uppkörningar och försöker ta lärdom av de misstag du begick då, så kommer du klara det förr eller senare. Det gäller bara att inte ge upp. När du väl klarar det så kommer du vara glad över att du fortsatte kämpa. Det är värt det, hur jobbigt det än kan kännas just nu :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I går 22:41
1
I går 22:06
2
I går 12:10
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo