Start > Körkortsforum > Stanna på huvudled?

Stanna på huvudled?

Gäst 2012-02-07 12:33 ! Citera #
Jag har läst lite olika beskrivningar angående stopp/parkering på huvudled och känner mig lite förvirrad. Jag känner mig ganska säker på att man inte får parkera på huvudled, men får man stanna?
Gäst 2012-02-08 18:12 ! Citera #
Jag har också funderat en del på detta och försökt hitta svar, men på många ställen står det olika svar! Så vitt jag nu har lärt mig så får man absolut inte parkera på en huvudled så länge inte något annat anges med tilläggsskylt annars är det huvudled = ej stoppförbud och motorväg/motortrafikled = stoppförbud som gäller. Alltså får du stanna för att släppa av någon eller låta någon kliva på, så länge du inte står i vägen eller hindrar trafiken. Så har jag förstått det, hoppas det stämmer och kan hjälpa dig!
peter18 2012-02-22 16:06 ! Citera #
Parkering som ni säger är förbjudet på huvudled om inte någon annan skylt etc tillåter det. Förbud mot att stanna på huvudled är jag 99% säker på att det inte är.
vano 2012-02-23 19:23 ! Citera #
Kolla bilden nedan:
www.körkortsfrågor.nu/wp-content/plugins/korkortsfragor/images/1315025868.jpg

Många tror att det är fel, men den är rätt! Du får parkera i huvudled om en det finns skyltar som säger det. :)
Gäst 2012-03-01 17:50 ! Citera #
Man får inte parkera på en huvudled har jag läst. Undantaget är om det finns tillägstavlor som tillåter parkering.
Fadi.F 2012-08-23 22:03 ! Citera #
Ja, du har helt rätt.
ggwp 2016-06-15 19:02 ! Citera #
Det är tillåtet att stanna på en huvudled om du inte utgör fara eller hindrar övrig trafik på vägen. Det är däremot inte tillåtet att parkera. Om skylten ”Parkering” sitter under vägmärket ”Huvudled” får du parkera på vägen, trots att det är en huvudled.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
29
I dag 08:27
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest