Start > Körkortsforum > Vad är viktigast att tänka på …

Vad är viktigast att tänka på under uppkörningen?

Gäst 2012-02-14 20:23 ! Citera #
Visst kan jag berätta. :)
Jag kom till platsen jag skulle köra upp, hälsade på ”körprovsgubben” och han bad mig göra en yttre koll på alla lysen.. det var lätt som en plätt. sen satte vi oss i bilen och körde iväg. Kändes som att min uppkörning var lång, körde minst 30 minuter och hann allt möjligt, Körde vänstersväng på landsväg, mycket på motortrafikled med på och avfarter, följa skyltar och anvisningar, köra stadstrafik, fickparkera, start i backe, vändning på en liten väg, parkering, körde en hel del i tättbebyggt område med massa högerregel och annat.
Jag failade några gånger på vissa saker, han bad mig svänga nästa enskilda väg till vänster, och såklart så missade jag den helt, kom i för hög fart så jag körde vidare, frågade om det var ok att svänga nästa vänster istället, körde in på en liten väg och han bad mig göra en vädning för att sedan köra tillbaks mot stan.. Mjaa, fick göra en massa olika saker, har säkert glömt nåt.
Juste! Det var rödljus i en backe med lite lutning och när jag skulle iväg vid grönt ljus fick jag motorstopp 3 ggr innan jag kom iväg mitt i rusningstrafiken xD
och fy vad pinsamt det var. Menmen, trots mina failade misstag blev jag godkänd.
Tänk inte på felen du gör, glöm det och gå vidare, sitt inte och fundera typ: ”ÅHNEJ nu ger jag upp”, då finns risken för att du blir ofokuserad på de andra uppgifterna han ger dig. Glöm och gå vidare, det finns hopp om att klara uppkörningen även för några småfel ;)
Sen efter nån halvtimme körde vi tillbaka mot trafikverket, jag parkerade och stängde av bilen.
När vi satt där efter körningen började jag bli nervös ( var inte alls nervös under själva körningen ). han började säga vad jag kunde tänkt på bättre och att växlingen gick lite sådär, då tänkte jag direkt på mina missar jag gjorde och tänkte: aha, kuggad nu då..
men så sa han: Tänk på det i framtiden, detta kan du träna på hemma, GRATTIS!
och fatta lyckan där.
Men jag hade turen att få köra upp med en jättego gubbe, han var sjukt trevlig, glad, rolig och sjukt lättsam att prata med, det gjorde körningen mycket enklare och min nervositet släppte snabbt :P
SÅ! Ta det lungt, glöm inte att andas, jamenar, man ska ju bara köra bil som man gjort flera ggr innan och är inte värre än en körlektion!
jag hade tänkt mig att en uppkörning skulle vara mkt svårare än va det egentligen var.

Jag hade körlektion nån dag innan uppkörningen och den lektionen gick väl sådär så läraren ba: Hade detta varit din uppkörning hade du blivit kuggad..
där sänktes mitt hopp kan ja säga.
Men asså, dom var inte särskilt noga på uppkörningen tkr jag inte, inte alls svårare än en vanlig körlektion, om inte enklare :P
gäst 2012-02-29 22:39 ! Citera #
Om man tycker att det var lätt så var man redo, tyckte man att det var svårt så var man det inte!
Gäst 2012-03-01 19:04 ! Citera #
inspektörn
För det första: KÖR BILEN! Se till att komma iväg när du bestämt dig för att köra, inget mesande eller velande!
För det andra: Se till att du verkligen kan manövrera bilen utan att behöva tänka på vad du skall göra!
För det tredje: Se till att du har en korrekt avsökning! Titta åt rätt håll vid rätt tillfälle och se till att du förstår den information du får då och kan handla utifrån den informationen. Ex vis, är det en lastbil i körfältet brevid dig så byt inte körfält*s* Obs! Inget skämt, det händer på uppkörningarna!
För det fjärde: Säg inte att du är nervös! Alla är det och inspektörerna vet det!
För det femte: Det värsta som kan hända är att du får göra om provet!

Tack, dina tips hjälpte verkligen. Tänkte att det första jag skulle säga till inspektören är jag är nervös, men du har nog rätt, onödigt att säga. Det gör men bara mer nervös att tänka på det och det värsta som händer är ju faktiskt att man bara får göra om det! :)
Gäst 2012-07-13 21:21 ! Citera #
Det som spelar mest roll i det hela (uppkörningen) är vem du kör med! Det är så olika!! Vissa är petnoga andra inte. Jag blev dåligt bemött redan från början och kände mig därför mycket mer nervös än vad jag egentligen var. Var beredd på att de kan göra ingripande lite hur som helst med. De kan verkligen ha olika uppfattningar om saker o ting.
Gäst 2012-07-13 22:33 ! Citera #
Gäst
Det som spelar mest roll i det hela (uppkörningen) är vem du kör med! Det är så olika!! Vissa är petnoga andra inte. Jag blev dåligt bemött redan från början och kände mig därför mycket mer nervös än vad jag egentligen var. Var beredd på att de kan göra ingripande lite hur som helst med. De kan verkligen ha olika uppfattningar om saker o ting.

Det har de ju inte, de följer exakt samma bedömningsgrund. Det du uppfattar om din insats och vad utomstående ser är två helt skilda saker. Inspektörerna har stor vana av att bedöma aspiranter, och det du tycker är dåligt bemötande är bara hur du uppfattar en nervös situation - du är spänd och så fort något inte är ”enligt planerna” för dig så ”rämnar hela världen” och allt går åt pipan. Om du är spänd och nervös under uppkörningen så är det tunnelseende du upplever.

Ingripanden görs när en situation uppfattas som allvarlig och du inte kan ordna upp det. Inte när du har framförhållning och uppsikt över trafiksituationen.
slowspec 2014-06-18 00:52 ! Citera #
Jusst passing by
hejsansvejsan 2014-06-18 00:55 ! Citera #
En väldigt bra sak att tänka på när du gör uppkörning är att säga dina fel. t.ex om du kanske har tagit en sväng lite för hårt så kan du säga att du gjorde det och säga vad du borde ha gjort. en vän gjorde detta och fick godkänt bara för det. han gjorde många fel dessutom!
ElevensVal 2014-06-18 11:42 ! Citera #
Ju mer man läser desto mer inser man ju att det är ren tur som gäller. Tokmissar och ändå får en del. Små skitfel på andra och dom får inte. Jag är nu riktigt nervös inför min uppkörning. Tidigare var jag lugn, trodde på min förmåga och det gör bilskolan också men nu inser man ju att man verkligen är i händerna på folks godtycklighet.
Jossan-88 2014-06-19 10:10 ! Citera #
snartkorkort
Jag vet inte om det här bara är i Jakobsberg, men där får man köra upp med Volvo V50. man har inte övningskörningskylt på uppkörning.

Nej det har man inte på en uppkörning, och det ska ju inte behövas eftersom du ska vara redo för trafiken. Då ska man inte behöva varna andra bilister. Dessutom är det som sagt ingen övningskörning som u är ute på, utan en uppkörning :)
Tobbe 2014-07-01 02:35 ! Citera #
Det man alltid ska tänka på att även om man gör fel är det bara att fortsätta, man blir bara kuggad om de måste ingripa antingen verbalt eller fysiskt genom att typ dra tag i ratten osv

Senaste foruminläggen

Rubrik
1
I dag 19:26
1
I dag 14:09
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest