Start > Körkortsforum > Vad är viktigast att tänka på …

Vad är viktigast att tänka på under uppkörningen?

korkortsfragor 2012-02-02 22:53 ! Citera #
Under uppkörningen- vilka big don’t and do:s känner du till?
inspektörn 2012-02-03 06:08 ! Citera #
För det första: KÖR BILEN! Se till att komma iväg när du bestämt dig för att köra, inget mesande eller velande!
För det andra: Se till att du verkligen kan manövrera bilen utan att behöva tänka på vad du skall göra!
För det tredje: Se till att du har en korrekt avsökning! Titta åt rätt håll vid rätt tillfälle och se till att du förstår den information du får då och kan handla utifrån den informationen. Ex vis, är det en lastbil i körfältet brevid dig så byt inte körfält*s* Obs! Inget skämt, det händer på uppkörningarna!
För det fjärde: Säg inte att du är nervös! Alla är det och inspektörerna vet det!
För det femte: Det värsta som kan hända är att du får göra om provet!
AlkaAhmed 2012-02-04 15:12 ! Citera #
Jag har en fråga angående detta, vilken sorts bil brukar man köra med under uppkörningarna? det är ju en ganska stor skillnad med att köra olika bilar.
Gäst 2012-02-04 22:34 ! Citera #
AlkaAhmed
Jag har en fråga angående detta, vilken sorts bil brukar man köra med under uppkörningarna? det är ju en ganska stor skillnad med att köra olika bilar.

Givetvis har du läst informationen om förarprovet på körkortsportalen? Sen fungerar ju alla bilar likadant, så det spelar ju ingen roll vilken bil du kör upp med.
snartkorkort 2012-02-06 13:06 ! Citera #
Jag vet inte om det här bara är i Jakobsberg, men där får man köra upp med Volvo V50. man har inte övningskörningskylt på uppkörning.
Gäst 2012-02-09 12:38 ! Citera #
Det är inte alls bara o säga..att det är lika lätt att köra vilken bil som helst.
Att inte ”känna bilen” gör många människor mer nervösa!
Att köra en bil men känner till och har kört förut är att rekommendera!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!.
Så det så!
Gäst 2012-02-10 10:35 ! Citera #
Du ska inte göra något som är farligt eller olagligt.

Man blir väldigt nervös förstås och det blir en ”prestation”. Men försök tänka bort det, för du ska inte visa att du är ”duktig som kan köra bil”. Du ska köra bil säkert och lagligt så att inte du eller andra människor blir skadade. Så rent krasst är uppkörningen bara another hour of driving. Åk bara dit personen som sitter bredvid dig säger, och gör det så säkert du bara kan. Visa upp dina skills när du ska backa runt hörn och sånt. Men i stort så kan du tänka att det är du bakom ratten som har ansvaret, och agera därefter.

Det står på trafikverkets (vägverkets?) hemsida vilka bilar som används på respektive uppkörningsställe. Oftast är det VW Golf eller Volvo v50 vad jag förstår.
Amanndda 2012-02-13 13:37 ! Citera #
Det jag känner mig mest nervös för inför uppkörningen är säkerhetskontrollen! Jag kan köra tycker jag och jag kör säkert, lugnt och har koll. Men säkerhetskontrollen känns inte bra! För det första känns det som att det ser olika ut på alla bilar? Sen kommer jag vara så nervös att jag säkert kommer glömma massa grejer och tro att jag är klar efter att ha visat två grejer kanske... Säger dem bara gör en yttresäkerhetskontroll så ska man veta exakt vad det innebär eller förklara dem lite och typ säger visa spolarvätskan, visa det, osv osv ... ?!
Gäst 2012-02-13 21:27 ! Citera #
Amanndda
Det jag känner mig mest nervös för inför uppkörningen är säkerhetskontrollen! Jag kan köra tycker jag och jag kör säkert, lugnt och har koll. Men säkerhetskontrollen känns inte bra! För det första känns det som att det ser olika ut på alla bilar? Sen kommer jag vara så nervös att jag säkert kommer glömma massa grejer och tro att jag är klar efter att ha visat två grejer kanske... Säger dem bara gör en yttresäkerhetskontroll så ska man veta exakt vad det innebär eller förklara dem lite och typ säger visa spolarvätskan, visa det, osv osv ... ?!

Jag hade uppkörning idag, han sa: jaha, nu vill jag att du kollar alla lysen.
Då sätter man på helljus, halvljus, dimbakljus, parkeringsljus, backljus och för att se bromsljusen får du be förarprövarn att trycka på bromsen så lyset tänds. då inser han att du kan ta egna initiativ osv. det var det som jag fick göra, är glad att jag slapp göra en kontroll på alla oljor under motorhuven :P
dom väljer ut en liten del.
tycker inte du ska vara nervös inför säkerhetskontrollen..
jOPPE1 2012-02-13 22:12 ! Citera #
linkyy

Jag hade uppkörning idag, han sa: jaha, nu vill jag att du kollar alla lysen.
Då sätter man på helljus, halvljus, dimbakljus, parkeringsljus, backljus och för att se bromsljusen får du be förarprövarn att trycka på bromsen så lyset tänds. då inser han att du kan ta egna initiativ osv. det var det som jag fick göra, är glad att jag slapp göra en kontroll på alla oljor under motorhuven :P
dom väljer ut en liten del.
tycker inte du ska vara nervös inför säkerhetskontrollen..

Kan du berätta om din uppkörning i detalj? Alltid kul att läsa om andras uppkörning och kanske får man lite tips från det också ;)

Senaste foruminläggen

Rubrik
1
I dag 14:09
8
I går 20:00
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor